Waarom kan je maar één keer per van zorgverzekering veranderen?

In december kunnen meerderjarige voor zichzelf en voor hun minderjarige kinderen van zorgverzekering wisselen. Waarom mag dat alleen aan het einde van het jaar? En kan je dan uit alle Nederlandse zorgverzekeraars kiezen?

Picture for question
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Omdat onze overheid dit zo heeft bepaald. (Ik vermoed vanwege de enorme administratieve last die aan wijzigen verbonden is, o.a aan controlemaatregelen op het verzekerd zijn.)

Overigens kan in een aantal gevallen de verzekering wel tussentijds worden opgezegd (met, meestal, de verplichting om tijdig elders een nieuwe af te sluiten).

Enkele voorbeelden:
@ Bij vertrek naar het buitenland
@ Als een kind meerderjarig wordt en besluit een andere verzekeraar te kiezen dan zijn ouders
@ Bij (niet door de wet voorgeschreven) wijzigingen in de polisvoorwaarden
@ Bij een tussentijdse stijging van de premie

Je kunt uit alle Nederlandse zorgverzekeraars kiezen. Het basispakket is bij elke zorgverzekeraar hetzelfde. (Is voorgeschreven).
Computoon