Wat is een opslagwijk?

Ik keek naar vergoedingen voor huisartsen die huisartsen krijgen van de zorgverzekeringen. Het zgn abonnementstarief is afhankelijk van het feit of de patiënt in een opslagwijk woont. Ik kwam op de site van de NZA een overzicht tegen van welke postcodes binnen de opslagwijken vielen.

Maar wat is een opslagwijk? En krijgt de huisarts daar meer of minder vergoeding? Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen wijken? Zijn het achterstandswijken waarin meer zorg nodig is, waardoor een arts meer vergoeding krijgt? Ik hoop dat iemand er meer van weet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Opslagwijk is de nieuwe term voor wat vroeger achterstandswijk genoemd werd. Van de categorie patiënten uit zo'n wijk is bekend dat zij meer dan gemiddeld zorg consumeren dan wel dat wanneer aan hen een consult verleend wordt, daar meer tijd mee gemoeid is. Daarom krijgt een arts daar een extra vergoeding voor.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OK, zoiets vermoedde ik al, maar ik kon de omschrijving ervan nergens vinden.