Mag ik mijn auto op enig moment op een andere naam verzekeren?

Stel: Ik heb een auto op mijn eigen naam verzekerd en de contractperiode loopt bijvoorbeeld in maart 2015 af. Mag ik dan toch bijvoorbeeld morgen de auto laten verzekeren op een andere naam of mag dat pas als het contract afloopt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord op de hoofdvraag is uiteraard ja. Maar als je dubbel verzekeren wilt vermijden en ook nog de goodwill van het bestaande contract wenst te behouden, dan wordt het een zaak van overleg. Ik heb eens gekeken of het antwoord op deze vraag wellicht in de polisvoorwaarden van mijn autoverzekering te vinden is. Een autoverzekering is een contract tussen een verzekeringnemer en de verzekeringsmaatschappij, met als onderwerp een bepaald voertuig. Je kunt daar dus alleen in overleg iets aan wijzigen. Zo zie ik dat. In de voorwaarden staat bij mij over wijzigen het volgende: Artikel 5. Wie mag de verzekering wijzigen? De verzekeringnemer mag op ieder moment een verzoek doen om de dekking te wijzigen. Dit wordt vervolgens door ons beoordeeld. Artikel 6. Wat voor wijzigingen moet de verzekeringnemer direct aan ons doorgeven? 1. Als u of uw nabestaanden geen belang meer hebben bij de auto, bijvoorbeeld door verkoop of total loss; 2. Bij verandering van: a. betaalrekening, e-mail-, woon- of postadres; b. auto, kenteken of kentekenhouder; c. hoofdbestuurder of zijn adres; d. brandstof; e. het gebruik van de auto, bijvoorbeeld als de auto verhuurd wordt of voor rijles wordt gebruikt; f. een vervangende auto die u in verband met reparatie, revisie of onderhoud van de garage meekrijgt. Bij wijziging(en) kunnen wij de voorwaarden en/of premie aanpassen. In sommige gevallen beëindigen wij de verzekering. Geeft u de wijziging(en) niet binnen 14 dagen door? Dan moet u er rekening mee houden dat u geen premie terugkrijgt. Uiteraard kan dat per maatschappij anders geregeld zijn, maar ik hoop u hiermee zo ver als mogelijk op weg geholpen te hebben. Als je domweg een nieuwe verzekering afsluit, loop je het risico op bonus/malusgebied min of meer van voor af aan te moeten beginnen. En je hebt dan inderdaad twee verzekeringen naast elkaar, tenzij de maatschappij mee wil werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100