Moet ik de schade zelf vergoeden aan 'tegenpartij' als aansprakelijkheidsverzekering niet voldoende uitkeert?

7 weken geleden heeft mijn dochter een flinke snee gemaakt in de dure lederen bank, van nog net geen jaar oud, van een vriend waar we op bezoek waren. Het bankstel moet hierdoor opnieuw bekleed worden, kosten zijn enorm. Mijn aansprakelijkheidsverzekering keert maar 665 euro uit aan hem. Wat kunnen we hier aan doen? Zou hij het aan zijn inboedelverzekering op kunnen geven ivm nieuwwaarde. Of werkt het zo dat ik de rest van de reparatie kosten dien te vergoeden?

Toegevoegd na 2 uur:
Vorige week heb ik al contact gehad met de verzekering, toen de vriend (de tegenpartij) mij opbelde dat mijn verzekering niet het totale herstelbedrag vergoed. Mijn verzekering blijft bij hun standpunt. De vriend waar de schade is aangericht gaat het nu bij zijn inboedelverzekering opgeven, maar hij acht de kans niet groot.

Overigens is het niet zo dat ik niet bereid ben de schade te vergoeden. De dag nadat mijn dochtertje de schade had aangericht heb ik die vriend 500 euro gegeven. We hadden afgesproken dat ik dat terug zou krijgen als de schade vergoed zou zijn.

Maar kan ik bezwaar maken tegen het bedrag wat mijn verzekering gaat uitbetalen? Het herstelbedrag is bijna 2000 euro en ze keren maar 665 uit. Waar moet ik zijn om bezwaar te maken als dit kan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
Reddie
9 jaar geleden
Als je schade veroorzaakt moet je die ALTIJD vergoeden.
Of je het op een verzekering kunt verhalen is jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt toch proberen of hij het op zijn inboedelverzekering kan verhalen door te zeggen dat hij het zelf heeft veroorzaakt en jij alleen zijn eigen risico zal moeten vergoeden? Als hij dat wil natuurlijk en hij wel voldoende is verzekerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ook zeker bereid om het te vergoeden, maar ik vraag me gewoon af of je bezwaar tegen het schadebedrag kan indienen, of dat het besluit bindend is. Het gaat over bijna 2000 euro. De herstelkosten zijn dus vele malen hoger dan de schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dochter heeft het niet met opzet gedaan. Ze is 4, dus niet met opzet, daar bedoel ik mee dat ze het niet met de intentie het stuk te maken heeft gedaan. Ze heeft heel lomp met een brievenopener die op tafel lag, de bank decoratief bewerkt terwijl ik op het toilet was en de eigenaar van het bankstel aan de telefoon. Mijn verzekering heeft inderdaad de dagwaarde bepaalt. Dus het verschil met de herstelkosten vergoed geloof ik. De staat van de bank was goed, daar lag het niet aan. Het ligt echt aan mijn dochter. Ik ga het resterende bedrag helemaal vergoeden uiteraard. Niet delen. Het is mijn dochter die schade heeft aangericht, dus ik voel me daar verantwoordelijk voor. En ik wil er geen vriendschap door kapot laten gaan. Maar ik hoop dat die vriend het toch op kan geven aan zijn inboedelverzekering. Het gaat toch over een flink bedrag.
Ik had niet verwacht dat mijn aansprakelijkheidsverzekering zo weinig zou uitkeren! Morgen ga ik ook even uitzoeken of ik bezwaar of iets dergelijks kan maken tegen het uit te keren bedrag. Ik vind ook dat ze de dagwaarde wel heel laag hebben berekend voor een bank van 1 jaar oud. Bedankt voor het meedenken alvast!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft eigenlijk te weinig info voor een goed beeld te vormen. Wat is de aanschafprijs van de bank en de dagwaarde nu?
Waarop is het reparatiebedrag gebaseerd en waarom zo hoog? Waarom is het reparatiebedrag van de verzekering zo afwijkend? Estitische schade wordt niet vergoed als die overblijft na een reparatie. Heel krom, maar zo werkt dat met verzekeringen. Ik denk dus dat de verzekering dat daarop heeft gebaseerd. Ik zou een (contra) expertise aanvragen bij de verzekering, hier heb je recht op. Belangrijk is dat die vriend de schade nog even niet laat repareren. Los hiervan: een scheur in leer krijg je niet zomaar, dus tenzij er messen oid zijn gebruikt zou ik ook eens verhaal halen bij de leverancier van de bank, zoals hier ook al elders genoemd. Een scheur in een leren bank krijg je niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de verzekering alleen de kosten van het deel van de bank vergoedt dat stuk is, een bank bestaat tegenwoordig veelal uit verschillende delen, die onderling gekoppeld zijn. Het kleurverschil, of niet aanwezig zijn van hetzelfde leer, maakt ze niets uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi crea, Inderdaad wat u zegt is het geval. Ik vrees dat ik gewoon de rest ga vergoeden! De inboedelverzekering van hem sluit scheuren uit daar gaat hij nog minder vergoed krijgen verteld hij me net. Als het gerepareerd is dan kan er weer op gezeten worden. En het kleurverschil wat optreedt ná het herstel daar kijken ze inderdaad niet naar.

Het beste antwoord

Bij aansprakelijkheid keert de verzekering de dagwaarde uit, of de reparatiekosten als die lager zijn. Volgens de dagwaardemeter in bron 1 is een leren bankstel na één jaar voor 6 procent afgeschreven. De verzekering zou bij volledige aansprakelijkheid dus de nieuwwaarde minus 6 procent uitkeren, óf de reparatiekosten wanneer die goedkoper zijn.

De vraag is dan waar het verschil in zit van het door jullie gecalculeerde reparatiebedrag en het uitgekeerde bedrag. Bij de meeste lederen banken zou repareren na één jaar goedkoper zijn dan het vergoeden van de dagwaarde, dus ik ga er vanuit dat het door de verzekering gestelde bedrag gebaseerd is op reparatiekosten.

Je dochter is 4, las ik. Die kan dus nooit aansprakelijk zijn, dat is 'degene die het ouderlijk gezag uitoefent'. U dus. Het lagere bedrag zal daarom niet zijn ontstaan doordat de verzekering een verdeelsleutel heeft gebruikt vanwege gedeelde aansprakelijkheid.

Dan blijft over de begrote reparatiekosten, en niet te vergeten een eventueel eigen risico. Je kunt natuurlijk in bezwaar gaan tegen het toegekende bedrag, daarbij kun je de offerte meesturen die jullie hebben opgevraagd en op basis waarvan je bent uitgekomen op die 2000 euro. Het is natuurlijk wel goed om even goed uit te zoeken of dat bedrag reëel is: misschien kán het daadwerkelijk wel goedkoper gerepareerd worden. Controleer ook of verschillende offertes wel gebaseerd zijn op dezelfde reparatie: als de één alleen de scheur repareert en de ander gaat het hele bankstel opnieuw bekleden (kan dat bij leer?) dan is het logisch dat je op verschillende bedragen uitkomt.

Tenslotte kan het ook nog zijn dat de begrote reparatiekosten wel hoger zijn, maar dat de verzekering je eigen risico al heeft afgetrokken van het uitgekeerde bedrag. In dat geval moet je het resterende bedrag natuurlijk zelf betalen.

Om kort te gaan: ja, je kunt in bezwaar tegen het bedrag. Stuur dan zoveel mogelijk bewijsstukken mee, zoals een offerte voor de reparatiekosten, of meerdere offertes.

Claimen bij de inboedelverzekering kan gunstig zijn omdat die vaak de nieuwwaarde vergoedt in plaats van de dagwaarde. Je kunt dan overeen komen met je vriend dat jij zijn eigen risico vergoedt.

Je mag trouwens formeel geen aansprakelijkheid erkennen of handelingen doen waaruit je aansprakelijkheid zou kunnen worden afgeleid (zoals geld geven) voor de verzekering erbij betrokken is. Met vrienden onderling zal het wel meevallen, maar je loopt er wel risico's mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk wordt alleen het beschadigde deel vergoedt van een gekoppelde bank.

Andere antwoorden (1)

Het is te proberen bij zijn inboedel verzekering lukt dit niet dan lijkt het mij netjes een handreiking voor te stellen als je tenminste niet de relatie met je vriend mogelijk op het spel wil zetten.

Ook is het nog mogelijk om tegen het bod van je verzekering in te gaan met redenen en een nieuw oordeel/voorstel verzoeken desnoods met een schrijven van een expert. Is heel legaal.

Succes gewenst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Als je schade veroorzaakt moet je die ALTIJD vergoeden.
Of je het op een verzekering kunt verhalen is jouw probleem.