Kan ik een brommer verzekeren die op mijn vaders naam staat?

Hallo,
Mijn vraag is eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat de meeste mensen vragen. Mijn vader heeft een tijdje geleden, toen ik nog geen rijbewijs had, een brommer voor me gekocht die dus ook op zijn naam staat. Nu wil ik daarmee gaan rijden en om dit legaal te doen moet ik dat met mijn naam en geboortedatum doen. Ik vroeg me nu af of ik gewoon de brommer kan verzekeren zonder deze eerst over te schrijven op mijn naam? Wordt er dan moeilijk gedaan omdat de naam van de eigenaar en de verzekeraar niet overeen komt? En staat de schadevrije jaren dan op mijn naam of op die van mijn vader?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Een voertuig hoeft niet op je naam te staan om het te verzekeren.
Ik heb zelf een auto op mijn naam staan, maar de verzekering is op naam van mijn man omdat hij meer schadevrije jaren heeft (ik had nog niet eerder een auto verzekerd)
De schadevrije jaren komen op naam van degene die de brommer verzekert. Jij dus.

In de meeste gevallen tellen deze schadevrije jaren niet ook voor schadevrije jaren voor een auto. Ze houden dus verschillende lijsten bij. Mijn man heeft een motor en een auto. Voor beide voertuigen verschillende schadevrije jaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als bij schade uw kind niet op de polis vermeld staat als bestuurder geldt er een extra eigen risico van € 500,-. Als u uw kind opgeeft als de bestuurder van de bromfiets geldt dit eigen risico niet. Het is nog beter om de verzekering op naam van uw kind te zetten, zodat hij/zij zelf schadevrije jaren opbouwt. Dat kan aantrekkelijk zijn bij zijn/haar latere overstap naar een auto- of motorverzekering.

De nieuwe eigenaar moet zelf een verzekering afsluiten. U kunt uw opgebouwde schadevrije jaren niet overdragen aan iemand anders.