tak op het dak, wordt dit verzekerd?

Onlangs hadden we een feestje bij een restaurant in het bos. Er is daar geen parkeerplaats, dus iedereen parkeert zijn auto tussen de bomen. Er bleek een forse tak op de auto te zijn gevallen, schade een paar duizend euro aan glas en metaal onderdelen

9 jaar geleden
1.6K
niko
9 jaar geleden
u bedoelt waarschijnlijk,IS dit verzekerd.en hoe?en wiens verzekering dan aansprakelijk is?

Het beste antwoord

De eigen Casco of beperkt casco verzekering dekt de schade voor dit van buitenaf komend onheil, en in de meeste gevallen is er dan ook geen terugval in no claim: de eigen schade blijft dan dus beperkt tot het eigen risico.

Of een andere partij aansprakelijk te houden valt voor de schade is eigenlijk alleen relevant voor auto's die alleen WA verzekerd zijn, in alle overige gevallen beoordeelt de eigen casco verzekeraar dat, en wordt dan ook het eigen risico verhaald.

Een eigenaar van een bosperceel (is dat het restaurant, de gemeente of een derde?) dient een bos goed te onderhouden zodat er geen materiële of letselschade door vallende takken of omvallende bomen kan ontstaan, behoudens bij extreme weersomstandigheden (zware storm, wervelwind, orkaan, noem maar op).
Indien er op dat moment geen sprake is of was van een extreme weerssituatie, hangt het ook af van wanneer de eigenaar van het bosperceel voor het laatst onderhoud heeft gepleegd.

Nalatigheid / achterstallig onderhoud van de beheerder/ eigenaar van een bosperceel aantonen is meestal een lastige zaak