Ik heb erge tanderosie door een eetstoornis worden mijn tandarts kosten vergoed?

Ik ben door verwezen door mijn huistandarts naar een bijzondere tandheelkunde centrum omdat mijn tanden zo erg versleten zijn door tanderosie omdat ik een eetstoornis heb gehad. Als er niet heel gauw wat aan gedaan word dan raak ik mijn tanden kwijt, dus het is best wel erg.

Word dit vergoed door mijn basisverzekering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
anneliez
10 jaar geleden
neem maandag contact op met je verzekering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat mij er om of ik in mijn recht sta dit vergoed te krijgen of niet.
De verzekering die geeft liever zo min mogelijk geld uit dus die gaat echt niet zeggen dat ik hier recht op heb.
Amadea
10 jaar geleden
Dat staat toch in de voorwaarden? Als je als gevolg van een ziekte een slecht gebit hebt zal het eerder vergoed worden dan wanneer het alleen maar komt doordat je al zoveel jaar niet naar de tandarts geweest bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zal vast in de voorwaarden staan. Elke basisverzekering is het zelfde dus er zou geen verschil moeten zijn bij welke verzekering ik zit.
Alleen ik ben niet zo goed in het lezen van voorwaarden, ik kom er zelf dus niet uit. Vandaar mijn vraag hier!
Amadea
10 jaar geleden
Bij welke verzekeraar zit je dan? Dan weten we tenminste waar we moeten kijken, als jij het zelf niet ziet staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke basisverzekering is het zelfde, dat is volgens de wet zo geregeld.

Het beste antwoord

Het advies van de tandarts zal vrijwel zeker door de zorgverzekering worden overgenomen. U zult in aanmerking komen voor bijzondere tandheelkunde. De extra kosten worden bij elke zorgverzekeraar vergoed vanuit de basisverzekering. De meeste centra voor bijzondere tandheelkunde hebben speciale afspraken met zorgverzekeraars.

Een grote groep bestaat uit mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Bijvoorbeeld spastische of Parkinson patiënten of mensen met het syndroom van Down. Een grote groep is ook de mensen met fobiën en angsten (nooit bij de tandarts geweest)

Een tweede categorie bestaat uit mensen die door hun ziekte ernstige gevolgen ondervinden voor hun gebit (diabetes, aids, ontstekingen in de mond)

U behoort niet tot deze twee categorieën.
U behoort tot een derde categorie, dat is de categorie met een ernstige aandoening met betrekking tot het aangezicht, de mond, kaken of gebit. .

Het speciale van bijzondere tandheelkunde is dat de extra tijd die nodig is voor de behandeling niet in rekening wordt gebracht aan de patiënt. Omdat ik iemand begeleid naar bijzondere tandheelkunde weet ik uit ervaring dat men bijzonder veel geduld heeft met de patiënt. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om de behandeling met zo weinig mogelijk kosten te doen plaatsvinden.

Maar niet alle goedgekeurde behandelingen voor bijzondere tandheelkunde zijn volkomen kosteloos. Alle behandelingen die worden verricht (bijvoorbeeld vullen of trekken) moet u in principe gewoon betalen zoals u dat ook zou moeten betalen bij een reguliere tandarts. Uiteraard kan een aanvullende verzekering misschien een deel van deze kosten vergoeden. Ook voor prothesen, bruggen e.d. moet er een eigen bijdrage worden betaald. Uw tandarts van bijzondere tandheelkunde kan u vertellen voor welke behandelingen u een rekening ontvangt.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Tandheelkundige zorg voor volwassenen zit niet in het basispakket.

Maar in speciale gevallen kun je bijzondere tandheelkundige zorg vergoed krijgen uit het basispakket. Die vergoeding is van toepassing als een verzekerde:
- een ernstige ontwikkelingsstoornis, groeistoornis of verworven afwijking van het tand-kaak-mondstelsel heeft;
- een niet-tandheelkundige lichamelijke of geestelijke aandoening heeft;
- een medische behandeling moet ondergaan, waarvan het resultaat medeafhankelijk is van tandheelkundige zorg.

Bijzondere tandheelkunde is van toepassing is wanneer de verzekerde zonder die zorg geen tandheelkundige functie kan behouden of verkrijgen die gelijkwaardig is aan de functie die hij zou hebben gehad als de stoornis, afwijking of aandoening zich niet had voorgedaan.

Orthodontische hulp valt alleen onder de bijzondere tandheelkunde als er sprake is een zeer ernstige ontwikkelings- of groeistoornis van het tand-kaak-mondstelsel, waarbij medediagnostiek of medebehandeling van andere disciplines dan de tandheelkundige noodzakelijk is. Er geldt alleen een vergoeding als het gaat om de behandeling van een zeer ernstige afwijking die vergelijkbaar is met een schisisafwijking.

Het blijft dus de vraag wat jouw ziektekostenverzekeraar oordeelt over jouw aandoening. Bovenstaande is wat in de algemene regels staat.