Waarom moet ik een bijdrage betalen over de zorgverzekeringswet (zvw)?

Volgens de zorgverzekeringswet (zvw) is het verplicht om verzekerd te zijn voor geneeskundige zorg. Ik betaal geld aan mijn zorgverzekeraar. Waarom moet ik dan ook nog een bijdrage betalen over de zvw?

10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke bijdrage bedoel je?
GZalm
10 jaar geleden
De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/zorgverzekeringswet/

Het beste antwoord

De zorg kost veel geld. Een deel daarvan wordt betaald uit de premies voor de ziektekostenverzekering: basisverzekering en eventueel aanvullende verzekering.

Over inkomen moet ook ZVW-premie worden betaald: óf door de werkgever óf als er geen loondienstverband is door de werknemer zelf. Tenslotte wordt er door 'Den Haag' nog bijbetaald.

Als u ZZP'er bent of freelancer of meer in het algemeen overige inkomsten hebt bent u 5,4% ZVW-premie verschuldigd. (jaar 2014) Dit dus omdat deze premie nog niet is betaald.

Een voorbeeld is de 65-plusser die inkomen heeft zonder dat er belasting is ingehouden. Of inkomsten uit een eenmalige klus. Of een alimentatiebetaling die ontvangen is. Deze premie moet betaald worden naast de gewoon te betalen belasting. Tot een inkomen van ruim € 50.000 moet deze premie worden betaald.
De belastingheffing over (overige) inkomsten kan dus uitkomen op 42% + 5,4% is 47,4%. Daarbij wordt nog niet eens rekening gehouden met een eventueel verlies aan toeslagen.
10 jaar geleden
GZalm
10 jaar geleden
Dus men betaalt ZVW-premie, zodat er voldoende zorg gegeven kan worden aan de bevolking? Hoe meer je verdient, hoe meer premie je betaalt?
fisbel
10 jaar geleden
Ja, zo kan je het wel stellen. Althans: tot een premie-inkomen van ruim € 50.000 Als er meer wordt verdiend is er over het meerdere geen ZVW-premie meer verschuldigd. Zie de bron.