waarom is een pensioen advies zo duur?

Ik ben helaas arbeidsongeschikt en zit net boven het minima inkommen.
Nu heb ik iedergeval bij pensioen de vedere opbouw kunnen regelen en bij andere loopt het....

Maar ik wil weten of mijn pensioen nu goed in elkaar zit en of een van mijn pensioenen niet erg risico vol is of ik daar niet wat aan moet doen..

Maar nu zie ik dat advies 500 tot 600 euro kost, dus iemand met minimum inkomen kan geen advies krijgen zonder te bloeden ?

Is er hier alternatief voor mensen laag inkomen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Pensioenadvies is tegenwoordig duur. Dat komt door 2 dingen:

1) de strenge vergunning, diploma en dossiereisen. Een pensioen adviseur is tegenwoordig veel tijd (en dus geld) kwijt aan opleiding en vooral aan dossiervorming. Het moet allemaal veel uitgebreider worden vastgelegd dan voorheen

2) de directe beloning. Vroeger kon de adviseur worden beloond door een stuk provisie (commissie) in de premie. Sinds 2013 is dat bij wet verboden, en betaal je adviseur per uur. Vooral voor mensen met een laag inkomen (en dus ook laag pensioen) is dit systeem in eerste instantie duurder. (maar uiteindelijk zou je aan provisie wel eens veel meer betaald kunnen hebben, alleen zou het dan over meerdere jaren zijn uitgesmeerd)

Is er een alternatief voor mensen met een laag inkomen?

Dat verschilt per gemeente. Diverse gemeentes hebben een financieel loket, meestal "geldkompas" genoemd waar mensen met een minimum inkomen terecht kunnen met vragen over o.a. pensioen

Een initiatief om landelijk z.g.n. "geldwinkels" op te zetten voor laagdrempelig en goedkoop (of zelfs gratis) advies over geldzaken heeft het niet gered. Er waren diverse proeflocaties, maar die zijn of lijken inmiddels weer gesloten