Kleine botsing gehad op een parkeerplaats, wie is hier fout?

Hallo,

Ik was uit van school, en ik reed bij ons van de parkeerplaats af. Dit is een lange parkeerplaats met enkele korte-hoge betonnen drempels, waar je met ongeveer 5-10 km/u overeen rijdt. Na de laatste betonnen drempel zit een S-bocht, net voordat ik de S-bocht naar links instuur zie ik een auto mij naderen op hoge snelheid. Deze auto reed minimaal 30 km/u en ik reed 10-15km/u. Ik trok mijn stuur naar rechts om uit te wijken, maar door zijn hoge snelheid kon hij de bocht niet scherp nemen en raakte hij mij net voorbij mijn wielkast. Nu heb ik schade en hij ook, we hebben dit besproken en ik zei dat hij te hard reed en dat bevestigde hij maar hij zei ook dat ik verder naar recht kon uitwijken. Hij vindt dat wij beiden schuld hebben, maar ik vind dat hij aansprakelijk is. Ik heb nu linksachter schade bij mijn wielkast, bumper en achterlicht. Hij heeft schade linksvoor op zijn bumper en koplamp en zijpaneel.

Naar mijn idee zit hij fout, ook omdat er bij schade voor bij de neus zit en bij mij achter, daar is ook aan te zien dat ik uitweek en hij tegen mij aan reed.

Mijn vraag is wie hier nu echt fout is?
Om het wat duidelijker te maken heb ik er een tekening bijgemaakt.

Wat het extra zuur maakt is dat ik net een nieuwe auto had gekocht waarmee ik ontzettend blij ben en de jongen die tegen mij aanreed nog geen halve week zijn rijbewijs heeft.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij net 'uit was van school' kun jij ook nog niet zo heel veel ervaring hebben toch? Daarnaast bewijst de schade bij jou links achter niet dat hij fout zat want als jij inderdaad te ver op zijn helft reed en daarna uitweek was jij nog steeds fout. Heb je geen getuigen snel gezocht? Heb je een all risks verzekering?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke tekening? Of kan ik die niet zien op mobiele GV site?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat zeker niet te ver op zijn helft, het is ook geen bocht waar je makkelijk met 2 auto's doorheen kunt. Ik heb geen all risk verzekering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie bevond zich op wiens weghelft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
School en rijervaring staat los van elkaar.
Je hebt mensen van 40 die nog een (bbl) opleiding volgen die al vanaf hun 18 hun rijbewijs hebben. maar ik ben 22 en heb nog geen half jaar mijn rijbewijs. Leeftijd en levensfase staan niet altijd gelijk aan ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de afbeelding toegevoegd, maar hij komt er niet bij te staan...?
ik weet niet waardoor dit komt, ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iik zie de tekening ook niet op de normale site. Dus die staat er niet bij.
Verder denk ik dat hij gelijk heeft. Jullie hebben beide schuld. Maar laat de verzekering dat maar uitzoeken. Vul een schadeformulier in en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit ook verder geen markering of iets dergelijks op de weg dus dat is moeilijk te zeggen. maar ik vond dat ik voldoende rechts hield.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit het verhaal is en je hebt geen getuigen zullen jullie beiden schuld hebben. Als de bocht niet breed genoeg is om er met zijn tweeën door heen te gaan en je zou een getuige hebben die kon verklaren dat de ander veel te hard reed EN je mocht daar geen 30 (dat lees ik niet in je verhaal) zou je aan de goede kant zitten. Je hebt gewoon geen bewijs dat jij keurig op jouw deel zat en dat de aanrijding kwam omdat hij te hard reed (nogmaals: MAG je daar 30?).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik denk dat het heel moeilijk te regelen is en daardoor beide eigen schuld. volgens mij staat er nergens een maximum snelheid, maar het is een parkeerplaats met ontzettend veel auto's en wandelende mensen, ook zitten van die kleine hoge betonnen drempels waar je heel zacht overheen moet. dus om daar 30 te gaan rijden is niet normaal naar mijn mening maar of er daar een maximum snelheid is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"maar ik vond dat ik voldoende rechts hield."
Die ander vond vast dat die dat ook deed....
Maar zoals gezegd, laat de verzekering het uitzoeken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hebben jullie gezamenlijk een schadeformulier ingevuld, met situatieschets, en ondertekend? Zo ja, dan zoekt de verzekering de schuldvraag uit.
Cryofiel
10 jaar geleden
Verder: zijn er getuigen? Heb je een foto gemaakt van de beide auto's direct na de aanrijding, waarop goed de positie ten opzichte van de rijbaan te zien is?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als je er samen niet uitkomt, altijd de politie erbij laten komen. En de vraag is, waren jullie allebei op de parkeerplaats? Of wou jij de parkeerplaats verlaten en was hij nog op de openbare weg? Of waren jullie allebei op de openbare weg. Als jullie allebei op de parkeerplaats of de openbare weg waren ligt de fout bij degene die op de verkeerde weghelft zat. Als er geen markering is, is dat lastig te zien, maar de helft is de helft.

Antwoorden (2)

Je tekening zie ik niet dus dat maakt het moeilijk te beoordelen.
Een punt is in ieder geval dat als je van een parkeerplaats afkomt voorrang moet verlenen aan alle verkeer op de openbare weg. Voor zover ik je verhaal zo kan beoordelen is dit niet gebeurt en zul je aansprakelijk zijn voor de schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Bij het verlaten van een uitrit of een ander terrein wat niet tot de openbare weg behoort, alle andere verkeer voor laten gaan, inclusief voetgangers.
Als, en alleen als je kunt aantonen dat hij op jou weghelft zat en hij dus fout was kun je het verhalen bij de verzekering. Dit kun je doen als je getuigen, foto's of iets dergelijks hebt.
Kun je dit niet aantonen dat is het helaas toch echt 50/50.