Kan ik er achter komen wat het ziekenhuis precies declareert aan mijn verzekeraar?

Ik kreeg een rekening van mijn zorgverzekeraar met gemaakte zorgkosten van een jaar geleden. De rekening bestond uit meerdere declaraties en veel hadden de melding: "bijkomende kosten".

Zeker in het licht van de uitgelekte informatie over frauderende ziekenhuizen en zorg verleners wil ik graag weten hoe ik er achter kan komen wat er precies gedeclareerd wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kun je volgens mij ook aan je zorgverzekeraar vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzekeraar geeft uit "privacy" overwegingen geen info. Ziekenhuis moet specificatie geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je dat wilt doen... Zo hebben ze jaren lang kunnen frauderen. Doordat niemand de facturen controleerd

Antwoorden (2)

Die kosten gaan dikwijls over gebruik van telefoon, televisie, medicatie die u nodig had maar niets met de opname te zien hadden, extra pedicure of kapper, enz.
Een copy van alle facturen kan u altijd opvragen bij de boekhouddienst van het ziekenhuis.
Het zijn persoonlijke zaken en men moet die mededelen.
Dat is zeker de regel in Belgie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Televisie, pedicure en kapper? Dat is gewoon voor rekening patiënt hoor en kan me niet voorstellen dat dat in België anders is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat bedoel ik net Paulus, beter lezen alvorens met minnen te gooien. In BE krijgt de patiënt een volledig gedetailleerde factuur toegezonden maar met aftrek van de kosten voor de ziekteverzekering. Dat verschil is het REMgeld (bijdrage patiënt) + alle kosten die hierboven staan. Voor zover ik begrijp gaat in NE de volledige factuur naar de zorgverzekeraar en filteren zijn die kosten eruit en sturen die dan door naar de patiënt. Verschillende werkwijze maar het eindresultaat is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist.
Maar in Nederland krijgen we niet eens een rekening van het ziekenhuis en ook niet van de zorgverzekeraar.
Mijn man ligt vaak in het ziekenhuis en wij hebben nooit enig
idee wat dat kost.
Ziekenhuis verrichten verschillende handelingen op verschillende tijden en voeren deze vaak op met een DBC-code aan de verzekeraar. Het zal dus erg lastig zijn om de exacte handelingen na te gaan en waar zij de kosten op baseren. Zeker als je van dezelfde afdeling meerdere behandelingen hebt gehad. Dan zie je alleen de begin- en einddatum van de behandeling en een zeer beknopte en algemene omschrijving.

Tip is om voortaan vooraf aan de behandelaar te vragen wat de behandeling in totaal kost en hoe deze in rekening wordt gebracht. Zo kom je in ieder geval niet voor onverwachte kosten te staan.