Wordt mijn psychologische zorg vergoed in een basisverzekering van Menzis?

Het zit dus zo, ik kan eigenlijk nauwelijks nog aan de slag komen en mijn studie lijdt hier erg onder, maar ook andere belangrijke dingen in mijn leven. Ik ben een tijdje geleden stappen gaan ondernemen en ben uiteindelijk bij een schoolpsycholoog gekomen, die me een verwijzing gaf voor de huisarts, die me heeft doorverwezen naar de GGZ.

Nou heb ik gekeken naar wat de verzekeraar vergoed qua psychologische zorg, en onder aan de pagina staat dus dat ik geen recht op vergoeding heb vanuit de basisverzekering, bij:

- De behandeling van aanpassingsstoornissen
- Hulp bij werk- en relatieproblemen

Ook ben ik benieuwd of ik nog een aanvullende verzekering zou kunnen aanvragen. 20 euro per sessie betalen is toch vrij prijzig en met een aanvullende verzekering wordt alles vergoed en meer sessies (schatting van behandeling is 5-8 sessies... en aangezien de basis er maar hooguit 5 vergoed, zou dit voor mij goed uitkomen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het tweedelijnszorg of eerstelijnst? Als het tweedelijnszorg is betaal je geen eigen bijdrage voor de sessies, eventueel alleen eigen risico (maar dat weet ik zelf niet zeker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij eerstelijns moet je inderdaad 20 euro eigen bijdrage betalen, dit blijft, ookal ben je supergoed verzekerd

Antwoorden (2)

Als ik jou was zou ik naar de HSK stappen, dat is een instituut dat direct en gericht hulp biedt in zo'n 5 a 6 gesprekken, en waarmee je weer verder kunt.
Ze bieden nuttige handvatten, echt geweldig. Ik heb het zelf ook gedaan en kon weer door met mijn leven.
Ook ik heb de Menzis basisverzekering, en kreeg 6 sessies vergoed op 20 euro per gesprek na.
Een aanvullende verzekering is niet handig: Je betaalt uiteindelijk meer dan je ervoor terugkrijgt.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanvullende verzekering kán handig zijn.
Een sessie kost al snel 70/80 euro, maar dat betaal je niet extra voor je aanvullende verzekering.
Informatie van de Rijksoverheid:

Online hulp (E-mental health)

Bij lichte psychische klachten en sociale problemen – zoals relatieproblemen, neerslachtigheid, onzekerheid of problemen met werk of studie – heeft u misschien baat bij zelfhulp via internet.
Hiervoor heeft bijna elke ggz-instelling wel een website. U vindt er informatie over klachten en stoornissen en antwoord op vragen als: Wat kan ik zelf doen om mijn klachten te verminderen? Wanneer is het toch beter om naar de huisarts of een andere hulpverlener te gaan?
Op kiesBeter.nl staat een overzicht van organisaties die psychologische hulp via internet leveren.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-hulp-bij-psychische-problemen.html

Wie betaalt de behandeling van mijn psychische problemen?

Behandeling van lichte psychische problemen (eerstelijnszorg) valt onder uw zorgverzekering. De zorgverzekering of de AWBZ vergoedt complexere psychologische zorg (tweedelijnszorg) Voor eerstelijnszorg betaalt u een eigen bijdrage. Houd ook rekening met uw eigen risico bij zorg die uw zorgverzekering vergoedt.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-behandeling-van-mijn-psychische-problemen.html

Je kunt voor dit jaar bij de meeste maatschappijen je verzekering niet meer aanpassen. Dat gaat per het nieuwe jaar.
Zorgverzekering: vergoeding psychologie 2013

Op zoek naar een zorgverzekering met een dekking voor psychologische hulp?
Independer.nl geeft je het complete overzicht van deze vergoedingen per verzekeraar.
Voor aanvullende verzekeringen voor Psychologische hulp varieert de premie van € 4,24 tot € 140,75.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/psychologie.aspx

Bij je huidige verzekeraar noem je je problemen NIET aanpassingsproblemen of relatieproblemen.