Wat moet ik nu doen met mijn schadeformulier?

Ik heb in oktober een aanrijding gehad.

Beide partijen reden achteruit, tegelijkertijd. Kortom, beide schuldig.
We hebben allebei een schadeformulier ingevuld.

Ik ben alleen WA verzekerd, van de tegenpartij weet ik niet hoe die verzekerd is.

Ik heb mijn formulier naar mijn verzekering opgestuurd. Of de tegenpartij dat ook gedaan heeft weet ik niet.

Ik kreeg van mijn verzekering bericht, dat ze 50% van de schade aan de tegenpartij vergoed hebben. En verder heb ik niets gehoord.

Ik heb vandaag met mijn verzekering gebeld, en ze zeggen dat ik contact op moet nemen met de verzekering van de tegenpartij. Ik heb gezegd dat dat niet kon, omdat zij alle gegevens hadden.

Nu gaat mijn verzekering het schadeformulier naar mij terug sturen zodat ik contact kan opnemen met de verzekering van de tegenpartij.

Klopt dit wel? Ik heb nog nooit schade gereden, dus ik weet niet hoe dit werkt. Mijn verzekering zegt ook, dat ik het schadeformulier niet naar mijn verzekering had moeten sturen, maar naar de verzekering van de tegenpartij.

Ik begrijp er geen zak van. Wie oh wie weet meer?

11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De voorzijde van het schadeformulier moet door beide partijen samen worden ingevuld. Als het schadeformulier ingevuld is, en de handtekeningen zijn gezet, het bovenste vel van het onderste afscheuren. Beide partijen hebben nu een identiek exemplaar. Je hebt per ongeval dus één schadeformulier nodig, daarom is het ook doorslagpapier.
De achterzijde kun je ook thuis invullen.

Iedere partij stuurt zijn eigen exemplaar naar de eigen verzekeringsmaatschappij.

Als je alleen WA-verzekerd bent, krijg je geen aanrijschade vergoed van je eigen verzekeringsmaatschappij. Die vergoeding zal, als hij komt, moeten komen van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.
Computoon
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-( daar was ik dus al bang voor. Mijn verzekering zegt dat ik nu mijn exemplaar naar de verzekering van de tegenpartij moet sturen. Leek mij al een raar verhaal.
Computoon
11 jaar geleden
Het is van belang op de plaats van het ongeval de voorkant van het formulier samen in te vullen (en te ondertekenen); zodat beide partijen een zelfde weergave hebben, inclusief eventuele situatieschets. En zodat beide verzekeringsmaatschappijen ook een formulier ontvangen waar precies dezelfde kruisjes in dezelfde vakjes op de voorzijde staan. Het is niet voor niets een doorslagformulier. Je eigen formulier moet naar je eigen verzekeringsmaatschappij gestuurd worden. Jij bent namelijk klant bij je eigen verzekeringsmaatschappij en hebt niets te maken met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Je eigen verzekeringsmaatschappij zorgt ervoor, dat de schade vergoed wordt aan de tegenpartij (als jij volledig/gedeeltelijk aansprakelijk was voor de schade die de tegenpartij heeft geleden.) Als de tegenpartij geheel/gedeeltelijk aansprakelijk was voor schade die jij geleden hebt, dan stuurt die tegenpartij zijn exemplaar van het formulier naar zijn eigen verzekeringsmaatschappij.

Andere antwoorden (1)

Kun je niet beter contact opnemen met de tegenpartij dan kun je vragen of hun de papieren wel hebben opgestuurd. Als het goed is heb je allebei een kopie v de schade jij stuurt die van jou naar je eigen verzekering en de ander stuurt het naar haar verzekering. De verz. van jou regelt het verder met de tegenpartij en de tegenpartij neemt contact met jou op. Aan jou reactie heeft de tegenpartij wss de papieren niet opgestuurd zodat die verzekering het niet met jou heeft kunnen regelen. Ook al heb je W.A. volgens mij heb je dan ook recht op een vergoeding van 50% van jou schade omdat jullie allebei schuldig waren. Dus ik zou er zeker nog even achteraan gaan.