Kan ik mijn zorgverzekering deze maand niet betalen?

Wat gebeurd er eigenlijk als je je zorgverzekering niet betaal voor deze maand? Want ik betaal zelf 108 euro maar ik heb 35 euro nodig voor iets anders.. is het dan mogelijk dat ik het de maand der op betaal? En hoeveel maanden tijd krijg je ervoor? of krijg je gelijk een dikke boete?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Je krijgt een herinnering en later een aanmaning. Bij de meeste instellingen zou daarna (enkele weken later) een brief van het incassobureau of deurwaardersbureau in de bus krijgen. Bij de zorgverzekering wordt je na een aantal maanden niet betalen aangemeld als wanbetaler bij het college van wanbetalers zorgverzekering en die proberen dan een hoger maandbedrag op andere wijze van je te krijgen, tot je weer bij bent met betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet i.i.g. contact opnemen met je Zorgverzekeraar en de situatie uitleggen. Als je altijd je premie netjes hebt betaald kan je ongetwijfeld een regeling treffen, en oh ja, ze knikkeren je er niet zomaar uit. Eén maand kost het ze om erachter te komen dat je niet betaald hebt en om verdere stappen te ondernemen.

Niks van je laten horen, is erg slecht, laat het daar niet op aankomen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad netjes om het even te melden als je te laat betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep dit is een beter antwoord dan het eerste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zullen je er nooit uitgooien, behalve uit je aanvullende verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind dit geen beter antwoord want de vraag was "Wat gebeurd er eigenlijk als je je zorgverzekering niet betaal voor deze maand?" maar het is wel een nette aanvulling en goed advies. Overigens kun je soms prima een regeling treffen en krijg je een sympathiek iemand aan de lijn, maar soms krijg je ook een "robotpersoon" aan de lijn die verteld dat je gewoon moet betalen, en had je jezelf telefoonkosten kunnen besparen.
Je moet toch echt dezelfde maand betalen. Als je het één keer "vergeet" dan zul je een herinnering krijgen. En misschien krijg je nog een herinnering maar dan moet je toch echt betalen. Betaal je vaker te laat of helemaal niet dan kun je uit de verzekering gezet worden en dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
Is dat andere echt belangrijker dan je zorgverzekering op tijd betalen? Kun je dat andere niet volgende maand betalen? Loop je eenmaal achter met iets te betalen dan kom je echt heel snel in de ellende terecht, dus probeer dit echt te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ben je in de aap gelogeerd als je uit de zorgverzekering gegooid wordt? De eed van hippocrates zorgt ervoor dat je altijd behandeld moet worden als het spoed is, zelfs als je geen verzekering hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt niet uit de zorgverzekering gezet, wel zullen aanvullende verzekeringen stopgezet worden waarschijnlijk, na een betalingsachterstand van een bepaald aantal weken.
Het advies om op tijd te betalen is prima natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet uit de verzekering worden gezet ; de basisverzekering is gewoon verplicht, en betaal je niet, dan wordt er gewoon loonbeslag gelegd. Je komt er echt niet onderuit.
De aanvullende verzekering ben je inderdaad wel kwijt, maar achterstallige premie daarvoor zal ook nog verhaald worden.