Wordt een niet nagekomen tandarts afspraak vergoed?

Ik ben een aantal weken vergeten naar een tandarts afspraak te gaan. Nu heb ik een nota ontvangen welke ik moet betalen. Het woord ''boete'' kom ik er niet tegen. Wel staat er ij prestatie: ''niet nagekomen afspraak''.

Nu is mijn vraag: moet ik dit als een boete zien. Zo ja, wordt het dan door mijn verzekering vergoed? (ik heb een 3 sterren tandarts verzekering).

En als het niet als boete wordt gezien, wordt het dan wel vergoed? Ook al staat er bij dat het om een niet nagekomen afspraak is...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je polis doorlezen. Ik zou het wel raar vinden als een verzekering dit vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe nota aan tandarts vragen, zonder "niet nagekomen" en die naar je verzekering opsturen.
Computoon
11 jaar geleden
Is niet nodig. Als het 'no show'-tarief in rekening wordt gebracht en dit niet vergoed wordt door de verzekering, wordt de rest 'gewoon' wel vergoed, volgens de polisvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk krijg je geen vergoeding als je zelf je afspraak niet nagekomen bent. Daar betalen we met z'n allen geen premie voor, lijkt me :-(

Antwoorden (3)

Verzekeraars vergoeden alleen verrichtingen met een zogenaamde UPT code. Dit houdt in dat alle verrichtingen in een lijst met die codes zijn gerubriceerd. Afspraken die niet worden nagekomen worden daarin niet genoemd, hebben dus geen code en worden daarom niet vergoed door de verzekeraar.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ook niet alle verrichtingen met een UPT code worden vergoed, dit kan ook nog een groot verschil maken per verzekeraar en zelfs een sector, voorbeeld de medische sector kent dikwijls gunstiger vergoedingen.
11 jaar geleden
Dit hangt af van tandarts tot tandarts, er zijn er dan ook enkele die een papier in de wachtkamer hangen met dat als afspraak niet wordt nagekomen, deze toch vergoed zal moeten worden. Maar ik denk ook dat het afhangt van welke omstandigheden... tandartsen zijn tenslotte ook mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1995 Isabelle, de vraag betreft m.i. de vraag of er een vergoeding door de zorgverzekering wordt gegeven voor een door de verzekerde reeds ontvangen "No Show"rekening van de tandarts, maar niet of de tandarts een rekening zal gaan sturen.
Nee die worden niet vergoed. Lijkt mij ook logisch want een afspraak niet nakomen brengt onnodig kosten met zich mee. En daar kan je de verzekeringsmaatschappij niet de dupe van laten zijn. Het is je eigen laksheid die dit heeft veroorzaakt. Ik zeg laksheid want als je netjes 24 uur van te voren had afgebeld had je geen factuur gehad.
Dus volkomen terecht.