hoe kan je als zorgverzekeraar controleren of iemand gezond of ongezond leeft?

ik moet mijn betoog houden en ik doe het over dat mensen die ongezond leven meer zorgpremie moeten betalen. als argument tegen heb ik dat het moeilijk te controleren is en dat heeft mij aan het denken gezet. hoe kan je controleren of iemand gezond of ongezond leeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Niet.. Of je moet er dagelijks of wekelijks iemand langs sturen dat uiteindelijk weer meer geld kost dan dat het opbrengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet dat het wenselijk is maar je kunt natuurlijk iemands bloed controleren op van alles waaronder verhouding vetten etc in het bloed, longfoto's maken of iemand rookt, fitheidstesten en longinhoud meten etc.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb je vraag begrepen alsof je vroeg of het MOGELIJK is, niet of het wettelijk mag en of het ethisch verantwoord is en of het mag ivm het beroepsgeheim van de arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zorgverzekeraar kan onmogelijk controleren of iemand gezond leeft. Mede omdat deze geen toegang heeft tot medische gegevens.
Zelfs de arts van iemand kan dit nauwelijks vaststellen, mede omdat deze afhankelijk is van de informatie die zijn patiënt hem of haar verstrekt. Als de patiënt geen of onvolledige informatie verstrekt, kan arts hooguit vermoedens uitspreken. Onderzoeken zijn in dat geval slechts indicatoren.
Tevens heeft de arts een beroepsgeheim en mag dus buiten medeweten van de patiënt geen informatie aan derden geven.
De vraag is daarbij ook waar de grens ligt tussen wat is gezond en wat is ongezond.
En wie bepaalt dit? Een ieder hanteert zijn of haar eigen normen: ook de beoordelaar!
Er zijn hiervoor nauwelijks instrumenten voor beschikbaar.
Kijk maar eens naar het probleem van de doping in de sport.
Pas als er betrouwbare meetinstrumenten voor alles en nog wat zijn, is controle misschien mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de vraag zo gelezen of het MOGELIJK is, niet of het wettelijk mag en of het ethisch verantwoord is en of het mag ivm het beroepsgeheim van de arts maar als je de vraag anders leest heb je een mooi antwoord.
Dat kan je ook niet controleren. Als dat via een arts zou gaan, dan zou dat een grove schending van het beroepsgeheim zijn. Dat zou betekenen dat niemand een arts meer kan vertrouwen, want je hebt kans dat je door je arts te raadplegen financieel gepakt wordt.
Daarom begrijp ik ook absoluut niet, hoe het mogelijk is dat iemand dit idee ondersteunt. Verder is het reuze oneerlijk: de lagere inkomensgroepen hebben minder geld te besteden en kunnen daardoor niet gezond leven. Ook hebben zij dat meestal van huis niet meegekregen.
Ik zou er wel voor zijn dat deze groepen op vrijwillige basis een cursus gezond eten aangeboden krijgen.