Wat is basisverzekering , aanvullende verzekering en waar kan ik mijn inschrijfnummer vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je basisverzekering is de verplichte collectieve ziektekostenverzekering, waarin alles zit dat strikt noodzakelijk is (om niet dood te gaan zeg maar).

Daarnaast kun je kiezen voor een aanvullende verzekering, als je bijvoorbeeld alternatie, meer cosmetische, minder noodzakelijke, ongebruikelijke of niet strikt medische zaken wilt verzekeren in plaats van ze te betalen als dat nodig is. (Denk aan tandarts, brillen, acupunctuur, stottertherapie, wat je maar denkt nodig te hebben). Helaas is het over het algemeen zo dat je bij de meeste behandelingen alsnog een flinke eigen bijdrage moet betalen, en dat je geluk moet hebben als de premie de daadwerkelijk gemaakte kosten niet overstijgt.

De eerste verzekering is nogmaals verplicht. Daarvoor krijg je ook altijd een pasje waarop je gegevens en je nummer staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ik moet een formulier van de ortho invullen en wat nou als ik geen aanvullende verzekering heb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En weet je ook waar ik mijn inschrijfnummer kan vinden gewoon op dat pasje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan krijg je gewoon een rekening voor de gemaakte kosten. Kijk echter wel even je polis er op na ; bij sommige verzekeringen is orthodontie bij kinderen tot 18 jaar wel meeverzekerd - al ligt het er nog wel eens aan of dat een medisch noodzakelijke beugel is of puur cosmetisch. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/is-de-tandarts-opgenomen-in-het-basispakket.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Bij medische noodzaak voor een beugel moet je bijvoorbeeld denken aan het herstel va de kaakstand bij een schisis of andere aangeboren afwijking van de kaak ; niet aan een paar scheve tanden die het functioneren niet in de weg staan )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gewoon op je pasje moet een of ander heel lang nummer staan. En anders wel op de bankafschriften waar de premie is afgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...en wat nou als ik geen aanvullende verzekering heb...
Dan zul je de kosten zelf moeten betalen. Nogal simpel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nog geen 18 bent heb je ook niet zelf een aanvullende verzekering. Je bent verzekerd bij één van je ouders. Die kunnen een aanvullende verzekering hebben waar jij ook onder valt. Zo zijn mijn kinderen ook verzekerd. Als je dat allemaal niet hebt zijn de kosten al snel 2000-2500 euro.