AOW bouw je pas op als je werkt, niet als je studeert, waar je dat ook doet
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je bouwt vanaf je 15de aow op.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/
Ja tijdens studie in het buitenland loopt de aow opbouw door.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aow bouw je op met 2% per jaar, dus bij 50 jaar, van 15 tot 65, is dat 100%.
Zolang je in Nederland woont en werkt bouw je dit op, voor verblijf/werken in het buitenland zijn verschillende uitzonderingen.
Studeren is er daar één van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je studeert in het buitenland (en daar niet werkt) houd je recht op AOW.

Overigens AOW 'bouw je niet op'. Was dat maar zo, dan hadden we nu het probleem niet dat de AOW onbetaalbaar dreigt te worden waardoor de AOW-leeftijd omhoog moet.

De AOW die nu 'genoten' wordt door de 65-plussers wordt enerzijds betaald uit de AOW-premies die nu geïnd worden en anderzijds -omdat het omslagstelsel te weinig oplevert- uit de belastingpot (met het merkwaardige effect dat 65-plussers deels meebetalen aan hun eigen AOW, namelijk uit de belastingopbrengst.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je 'opbouwt, is feitelijk het 'recht op AOW' straks.
Computoon
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Dat 'merkwaardige' effect dat AOW-er deels meebetalen aan hun AOW is niet van toepassing. Immers: in de eerste twee belastingschijven wordt AOW-premie ingehouden, ongeveer 18%. AOW ers zijn vrijgesteld van AOW-premieheffing. Het belastingpercentage voor AOW'ers is derhalve 18% minder (eerste twee schijven) In de schijven 3 en 4 wordt weer het gewone belastingpercentage ingehouden: 42% c.q 52% Er is op gezette tijden wel steeds discussie of AOW'ers ook bij moeten dragen d.m.v. te betalen AOW-premie. Maar vooralsnog is het niet zover. Wel worden ouderen extra belast door maatregelen als de zogenaamde Bos-belasting en korting op de partnertoeslag.
Goede vraag en je dient zeker te voorkomen dat je wegens verblijf in het buitenland AOW gat ontstaat. Maar zolang je Nederlands belastingplichtig bent is het geen probleem. Het probleem ontstaat bij mensen die een andere land AOW opbouwen of een gebruik maken van een soortgelijke regeling.
Het is oppassen wanneer je emigreert naar het buitenland en ook inwoner wordt van een ander land en dus ook belastingplichtig wordt in een andere land.
Of omgekeerd je kiest voor Nederland na je 15 jaar en was daar voor geen Nederlander.

Maar als je studeert in het buitenland dan blijf je Nederlander en dien je over bijbaantjes, waar dan ook in wereld, belasting in Nederland en ook AOW premie te betalen.