Wat is het verschil tussen een tegemoetkoming voor scholieren en zorgtoeslag? Ik ben bijna 18 en zit nog op de middelbare school tot mijn 19de jaar.

Zoals ik al in de titel mij vraag duidelijk heb gemaakt, zou ik graag ook nog weten tot welke leeftijd beiden gelden. Of moet je ze zelf opzeggen.

En waarom het verstandig is om ze aan te vragen of juist niet.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
fisbel
12 jaar geleden
Een reactie op je vraag bij crea:
zorgtoeslag BESLIST niet opzeggen. Tenminste zolang het verzamelinkomen niet hoger is dan € 35.059 (alleenstaande - jaar 2012) ------------------------------------------------------------------ Heel veel scholieren / studenten doen geen aangifte. Zij zijn niet aangifteplichtig - krijgen geen uitnodigingsbrief. Dat betekent dat er voor de Belastingdienst niets te halen is, maar waarschijnlijk WEL voor jou.

Als er over het (bij)baantje belasting is ingehouden, krijg je alle betaalde belasting terug door aangifte te doen. Bij meer inkomen is er heel vaak ook teruggave mogelijk. Dat komt door de heffingskortingen die niet volledig worden benut. Lees de informatie in de bijgaande links:
http://www.nibud.nl/scholieren/inkomsten/baantjes/belasting.html
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/jongeren/ NB: om aangifte te doen heb je wel DIGID nodig. Die is simpel aan te vragen via www.digid.nl

Antwoorden (3)

toeslag scholieren kun je aanvragen als je 18 wordt en geen recht hebt op studiefinanciering, zorgtoeslag kun je aanvragen zodra je een zorgverzekering hebt afgesloten en binnen een bepaalde inkomensgrens valt, het is dus de moeite waard beide aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zorgtoeslag krijg je niet meer als je boven een bepaalde grens gaat verdienen die je niet zo snel haalt met een bijbaantje. Wel elk jaar opgeven als je denkt volgend jaar meer te gaan verdienen zodat je het jaar erop niet terug hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, ik heb nog een klein vraagje over dat opgeven van je inkomen. Moet je dit via digi D doen of krijg je een brief hiervoor ieder jaar? Is het ook mogelijk na bijvoorbeeld 1 jaartje de zorgtoeslag op te zeggen? alvast bedankt
fisbel
12 jaar geleden
Crea: hetgeen je stelt: // toeslag scholieren kun je aanvragen als je 18 wordt en geen recht hebt op studiefinanciering // is onjuist. De tegemoetkoming scholieren is wel degelijk een vorm van studiefinanciering. Alleen een andere als de 'gewone studiefinanciering HBO / WO of MBO. Ccpro is 18 jaar en volgt een opleiding in het voortgezet onderwijs. Er moeten voor school boeken en leermiddelen worden aangeschaft. Ouders krijgen geen kinderbijslag meer. Ccpro komt in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten voor je opleiding. Deze ‘tegemoetkoming scholieren’ bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage en is een gift. Het studentenreisproduct is geen onderdeel van de tegemoetkoming scholieren.
Zie: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/tegemoetkoming_scholieren.asp
fisbel
12 jaar geleden
Ccpro: lees mijn reactie tav DIGID / zorgtoeslag opzeggen (.......???) geplaatst als reactie bij je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, er zit wel degelijk verschil tussen studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren, het is inderdaad bedoeld voor schoolkosten, maar het bedrag verschilt ook en als je 18 bent en schoolgaand bent heb je recht op 1 van beide, ontvang je geen studiefinanciering, dan heb je recht op toelage scholieren, dit is inderdaad zonder ov, ik heb het naar mijn idee duidelijk uitgelegd en vind die min dus erg ver gezocht. Wel een goede bron die je geeft.
Vanaf je 18 de moet je zorggpremie gaan betalen. Hoeveel hangt af van welke verzekering je hebt/neemt.
Omdat je nog geen/weinig inkomen hebt krijg je zorgtoeslag van de belasting dienst. Dit kan je aanvragen op toeslagen.nl.
Een basis verzekering, kost rond de 100 euro maand, zorgtoeslag is maximaal ong. 70 euro. Dat betekent dat de zorgverzekering jouw nog rond de 30 euro per maand kost.
Dat je een zorgverzekering hebt wil nog niet zeggen dat je voor zorg niets meer zelf hoeft te betalen, maar dat kan je allemaal nalezen op de site van je zorgverzekeraar.

op de site van de DUO/ib groep kan je alles opzoeken over je tegemoetkoming voor scholieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgtoeslag moet je als je 18 bent zelf aanvragen

Toegevoegd na 2 minuten:
Over de tegemoetkoming zie je in de tweede bron meer