Hoe kan het dat je twee keer eigen risico moet betalen bij de verzekering?

Heb 5 weken geleden me iPhone 4 opgestuurd naar ProAssist, waarbij ik na 2 weken een e-mail kreeg waar ik een afspraak kon maken om hem te laten afleveren. Hier werd mij ook door de mevrouw die mij belde verteld dat ik €40,- Eigen Risico moest betalen... Ik dacht toen van zal wel, ik wil gewoon me iPhone terug. Kreeg ik hem terug, merkte ik na 3/4 dagen dat er helemaal niks aan was gedaan (ik hoopte veranderingen in de batterijduur te zien in die paar dagen, maar die waren er ook niet..). Heb hem daarna weer opgestuurd waarbij ik eerst naar ze belde om het te laten ophalen en hier vroeg ik degene aan de telefoon ook of ik nou weer moest betalen, waarbij ze mij als antwoord gaf van niet, aangezien je drie maanden garantie zou hebben. Aantal dagen terug belden ze mij weer om te vertellen dat me iPhone niet te repareren viel en dat ik een vervangend iPhone 32 GB wit zou kunnen krijgen als ik hier mee akkoord ging (ik had een 16 GB zwart opgestuurd). Uiteindelijk nadat ik ermee akkoord was gegaan vertelde de mevrouw mij dat ik €40 Eigen Risico moet betalen (morgen ochtend komt die binnen), waarbij ik vroeg hoe het kan dat ik 2x moest betalen en zij mij niet echt duidelijk antwoord kon geven.

Nu vraag ik me dus af of jullie hier meer van afweten,

Alvast bedankt,

Karim R.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het lijkt me dat je dit niet hoeft te betalen. Het eigen risico betaal je per 'gebeurtenis'. Op het moment dat jij de service gebruikt om je telefoon te herstellen en dat hebben ze niet gedaan, hebben ze dus niet hun deel van de afspraak nagekomen. Daarom lijkt het mij dat het vervangen van het toestel nog steeds bij de oorspronkelijke opdracht en dus gebeurtenis hoort. Dat betekent dus ook dat je slechts een keer eigen risico moet betalen.

Dus: schrijf een brief waarin je de situatie uitlegt, vertelt waarom je teveel eigen risico betaald hebt en waarin je je vriendelijk vraagt om de 40 euro terug te storten. Vergeet niet een redelijk termijn (2-4 weken) te geven. Als je nog niet betaald hebt dan moet je wel de brief schrijven, maar dan hoef je natuurlijk niet te vragen aan ze om het terug te storten.