Hoe zit het met de verzekering als je een botsing heb gemaakt?

Ik ging naar links en klapte op een auto omdat hij plotseling moest remmen voor een fietser die veel te hard door rood reed. Ik heb veel schade aan mij auto, de auto waarop ik klapte had minder schade. We hebben alles ingevuld, alleen staat de auto op mijn vaders naam. Moet ik nu zelf alles betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het hangt van de verzekering van de auto van jouw vader af: All-risks of W.A.
Tk neem aan dat je de auto met toestemming van je vader gebruikte, formeel is het zijn auto.
De botsing valt waarschijnlijk aan jou te verwijten, jij had meer afstand moeten bewaren of langzamer moeten rijden: je moet altijd je snelheid aanpassen zodat je jouw voertuig veilig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand die vrij is en die je kan overzien.
De verzekering van jouw vader betaalt in ieder geval de schade aan de andere auto, als het een All-risks verzekering is dan wordt ook de schade aan het eigen voertuig vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik zat in de stress maar ga morgen naar mij vader toe. En hoop dat me auto gemaakt kan worden:-)
Er vanuit gaande dat jij de schuldige bent, zijn er twee mogelijkheden. 1. Je vader is alleen WA verzekerd: De schade van de tegenpartij wordt door de verzekering vergoed. De schade aan de auto van je vader niet. 2. De auto is all risks verzekerd: De schade aan de auto van de tegenpartij en de schade aan de auto van je vader wordt vergoed. Als je vader nog niet zoveel no-claim (schadevrije jaren) heeft opgebouwd en geen no-claimbeschermingsverzekering heeft, kan het wel zijn dat de verzekeringspremie hierdoor wat om hoog gaat.
In mogelijkheid 1, is je vader degene die bepaalt of jij het zelf moet betalen of dat hij de kosten voor zijn rekening neemt.
Voor de verzekering maakt het niet uit dat er iemand anders in zijn auto reed. Alleen als jij structureel in je vaders auto rijdt (vaker dan je vader zelf), dan moet dat wel gemeld worden bij de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik zat in de stress maar ga morgen naar mij vader toe. En hoop dat de auto gemaakt kan worden:-)
De auto moet minimaal verzekerd zijn voor de schade die aangericht wordt bij derde (W.A.), de schade aan je eigen auto kan verzekerd zijn, dat is afhankelijk van de verzekeringsvorm (W.A. All Risk etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik zat in de stress maar ga morgen naar mij vader toe. En hoop dat me auto gemaakt kan worden:-)