Waarom sluiten mensen een hoge levensverzekering af als ze weten dat ze snel dood gaan?

Waarom doen ze dat? Ik snap niet precies hoe het werkt, zo'n levensverzekering, maar ik begreep dat je dat geld zelf opbouwt, dus waarom niet gelijk aan je nabestaanden geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Omdat je voor een levensverzekering alleen PREMIE betaalt, en niet meteen hele bedrag. Ga je dan na een x periode dood, dan wordt het bedrag waarvoor je premie betaald hebt uitgekeerd- en dit kan aanzienlijk zijn.

Als je echter WEET dat je doodgaat, bijvoorbeeld omdat je ongeneeslijk ziek bent, gaat geen enkele verzekeringsmaatschappij jouw een levensverzekering verstrekken. Net zoals ze in de regel bij moord en zelfmoord niet uitkeren, en ook niet binnen een x periode na het ingaan van de verzekering, Het is niet primair een manier om snel rijk te worden.

Je kunt een levensverzekering afsluiten voor een bepaalde periode, zodat het kan dat hij nog bij leven uitkeert. Wel om en nabij precies het bedrag dat je had ingelegd natuurlijk. Dat geld kun je dan uiteraard rechtstreeks aan je nabestaanden nalaten.

Eigenlijk is het een soort sparen met de garantie dat het eindbedrag OOK gehaald wordt als jij dat einde NIET meer haalt. Maar die vlieger gaat alleen op zolang de waarschijnlijkheid dat je het WEL haalt, beduidend groter is.

Dat is natuurlijk maar een klein stukje van het verhaal; meer over het hoe en waarom vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf weet dat je snel doodgaat, en je verzekering komt er niet achter is dat fraude, en (tot op zekere hoogte) fijn voor je nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Er zijn meer varianten van levensverzekeringen dan dat er soorten pindakaas zijn. Over het algemeen kan je twee typen onderscheiden.

De eerste is een overlijdensrisicoverzekering die een beperkte tijd loopt. Hierbij sluit je voor een bepaalde tijd een verzekering af die een vooraf bepaald geldbedrag uitkeert op het moment dat jij voor het einde van de polis overlijdt. Dit soort verzekeringen heb je vaak verplicht bij een hypotheek: deze loopt totdat jij je hypotheek afbetaalt hebt. Je betaalt hier een premie voor, maar vaak is de som van de premie over de hele looptijd een stuk lager dan het bedrag dat uitgekeerd wordt. Blijf je leven na de einddatum dan krijg je niets (maar dan hebben je nabestaanden het ook niet nodig gehad).

Een soortgelijke tijdelijke verzekering is een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hierbij wordt dus niet bij de dood uitgekeerd, maar bij het arbeidsongeschikt raken. Zo verzeker je jezelf tegen inkomensverlies: hiervoor betaal je een premie die je ook kwijt bent als je ongeschonden je pensioen ingaat.

Het tweede hoofdtype is een kapitaalverzekering bij het leven. Dit is in feite een beleggingsproduct waarbij jouw premie dient als een inleg. Deze wordt dan op een bepaald moment uitgekeerd. Een bekende is het pensioen, waarbij jij spaart tot je 65e, waarna de verzekering tot je dood geld uitkeert. Er bestaan ook varianten waarbij er aan het einde van de looptijd een som geld ineens wordt uitgekeerd.

Er bestaan ook combinaties van deze varianten, dus bijvoorbeeld een polis waarbij je geld spaart voor je pensioen, maar die ook eenmalig een som geld uitkeert aan je nabestaanden mocht je vroeg overlijden.

In feite bepaalt de verzekeraar aan de hand van jouw persoonlijke gegevens wat de kans is dat jij op een bepaald moment in tijd komt te overlijden. Ruwweg kan je zeggen dat aan de hand van je leeftijd en de looptijd de premie berekend wordt. Er spelen ook andere factoren mee: bijvoorbeeld of je rookt.

Overigens: in je vraag impliceer je dat mensen bijvoorbeeld overlijdensrisicoverzekeringen afsluiten als ze weten dat ze dood gaan. Dat zal nauwelijks gebeuren: een verzekeraar wil graag weten dat je in orde bent en vraagt vaak naar een gezondheidsverklaring. Ook zal de premie stijgen naar mate je ouder wordt: de kans dat je binnenkort dood gaat wordt dan immers steeds groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekeringmaatschappij gaat er van uit dat je nog jaren leeft en al die jaren premie betaalt, zodat als je "op tijd" dood gaat het uit te keren geld beschikbaar is.

Als je meer denkt te weten met name dat je binnenkort overlijdt dan komt de verzekeringmaatschappij bij je dood veel te kort en je erfgenamen krijgen dus veel meer dan je aan premie hebt betaald.