Wat is de termijn waarin je een schadeformulier naar de verzekeraar moet sturen?

Door omstandigheden heb ik nog niks gedaan met een schadeformulier dat vorig jaar mei/juni is ingevuld voor door iemand aan mijn auto toegebrachte schade. Kan ik dat nog insturen? Zo niet, kan ik dan een nieuw formulier invullen?

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je weinig kans na een jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er ook bang voor. Misschien opnieuw invullen en datum aanpassen? Schade is schade toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heet dat dan fraude. Opnieuw invullen kan ook niet zomaar omdat je de handtekening van de andere partij nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere partij is een bekende en kan dus opnieuw tekenen. De schade heeft daadwerkelijk plaatsgevonden, alleen de datum wordt aangepast. Nog steeds fraude? Daar hou ik niet van natuurlijk.
Misschien wat kort door de bocht, maar of ze nou vorig jaar of nu de schade vergoeden. Maakt toch niet uit?

Het beste antwoord

Nee, die kan je niet meer insturen.

En de reden is simpel: Zo lang na de schade is het voor een verzekeraar en/of expert niet meer vast te stellen of de schade die toentertijd door het ongeval was veroorzaakt nog steeds dezelfde schade is als die nu is.

En ze kunnen de schade niet meer met zekerheid aan het ongeval van toen plaatsen.
Voor hetzelfde geld is het erger geworden of is er bijkomende schade onstaan door er lang mee door te rijden. Meer kosten, niets meer met zekerheid vast te stellen, alleen jouw verklaring. En daar gaat geen verzekeringsmij. mee akkoord.

Ik las in je reacties dat je wilt antidateren, ofwel een andere datum invullen, daar heb ik 1 advies voor je:
NOOIT doen!
En om de volgende redenen:
Als de verzekeringsmij daar achter komt, krijg je
1- een claim van de verzekeringsmaatschappij
2- er zal aangifte tegen jou gedaan worden mbt fraude
3- Je komt op de zwarte lijst van de bond van verzekeraars.

En dat laatste betekent dat geen een verzekeringsmaatschappij jou nog als klant zal opnemen en jou zou willen verzekeren. Je kan dan alleen nog terecht bij bv "Terminus" verzekeringen. Echter de premie is dan zo belachelijk hoog, dat wil je echt niet.

Dus al met al, stom om hem niet in te sturen, maar niets meer aan te doen. Neem je verlies, dat is beter dan de alternatieven die ik hierboven heb omschreven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och, er is weer een minkukel actief. Motivatie??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank! Dat wist ik niet.
Zonde van het geld, maar ja, soms heb je het niet in de hand.
Maar wel beter dan dat er geen verzekering meer afgesloten kan worden.
Dank dus voor het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (3)

Ik geef je weinig hoop.
Na een schade moet je dat zo snel mogelijk invullen en opsturen.
Zodat er een expert naar kan kijken.
Maar na een jaar is dat niet meer te overzien/achterhalen, dus lijkt het me zinloos om het nu nog te proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De termijn waarbinnen een schade gemeld moet worden na een incident staat in de polisvoorwaarden of op het schadeformulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Insturen kan nog altijd maar wat de verzekeraar er mee doet is de vraag.

Ook kan dit behoorlijke gevolgen hebben, ht is zelfs mogelijk dat de verzekeraar u royeert omdat u het formulier niet op tijd in hebt gestuurd.