Wie is er verantwoordelijk in dit geval?

Stel, je koopt een trampoline en zet die niet in je eigen tuin, maar op openbaar terrein, zodat ook andere kinderen uit de buurt erop kunnen spelen. De trampoline is in orde, met een net er omheen, staat op het gras, voldoet aan alle eisen.
Een kind, niet jouw eigen kind, valt en breekt een arm. Wie is er dan verzekeringstechnisch verantwoordelijk? Jij, omdat het jouw trampoline is, of de ouders van dat kind, omdat die verantwoordelijk zijn voor hun eigen kind?
En maakt het uit als je er een duidelijk bord aan hangt met waarschuwingen als "niet meer dan twee kinderen op de trampoline", "niet onder de trampoline komen", "wij stellen ons niet aansprakelijk voor letsel en beschadigingen" en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

verzekeringstechnisch is er geen punt. Er is alleen letsel, wat gewoon door de ziektekostenverzekering vergoed wordt. Er is geen schade toegebracht aan andere zaken, dus snap niet waarom er direct over vergoeden van zaken wordt gepraat? Een ziekenhuis vraagt toch niet hoe het gebeurt is, om de verwijtbaarheid vast te stellen

Een ouder is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar kind. Als je kind uit een speeltoestel valt, maakt het dan uit of dat toestel op iemands terrein stond of niet? Neen, dat maakt niet uit.

Vervang in het voorbeeld het object trampoline door skate-board. Wellicht zie je dan direct in dat het een non-issue is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vrees dat jij geen spullen op openbaar terrein mag plaatsen. Dus jij bent verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje dubossies
Jij bent wettelijk aansprakelijk. Het is jouw trampoline. De bordjes zijn niet wettelijk en jezelf uitsluiten van de wet met de opmerking "dat jullie niet aansprakelijk zijn voor letsel en beschadigingen" kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Jij bent niet verantwoordelijk voor het handelen van kinderen. Daar moet je bij de ouders voor zijn.
Als een kind uit een gemeentelijk speeltoestel valt, kan je ook de gemeente niet aansprakelijk stellen als deze een arm breekt.
Ander voorbeeld: Jij hebt een step staan, en het buurjongetje wil even gaan steppen. Prima hoor en jij geeft hem een step. Hij dondert er vanaf, breekt zijn been.
Jij aansprakelijk? Nee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel, het is zijn trampoline en die mag daar niet staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet de oorzaak maar die trampoline mag daar nu éénmaal niet staan. Hoe je het draait of keert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Duckje: Als ik mijn auto ergens neer zet waar hij absoluut niet mag staan, en iemand fietst er tegen aan, blijft die fietser aansprakelijk voor de schade die hij aan mijn auto heeft veroorzaakt en moet hij zelf zijn ziekenhuis kosten betalen. Het ergens niet mogen staan en de aansprakelijk bij schade zijn 2 zaken die niet verbonden zijn met elkaar.
Verzekeringstechnische verantwoordelijkheid vind ik een raar uitgangspunt.
Het lijkt er op of je alleen verantwoordelijk (je bedoelt aansprakelijk) zou zijn als de gevolgen van het voorval door jouw W.A.- verzekering gedekt is.

Het gaat er om of je wettelijk verantwoordelijk bent.
Tenzij je niet goed kunt nadenken, ben jij aansprakelijk voor de zaken die je op openbaar terrein aanbrengt, achterlaat of die door jouw schuldige nalatigheid daar terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, wettelijk verantwoordelijk, of wettelijk aansprakelijk. Ik ben niet zo thuis in deze termen. Ik heb overigens zelf geen trampoline en ook geen plannen er eentje te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De verzekering van de ouders van het gevallen kind dekt gewoon de ziekenhuiskosten.

Je zal hooguit een boete krijgen voor het plaatsen van dit speelvoorwerp op terrein van de gemeente, ook het bordje met de tekst: "Wij stellen ons niet aansprakelijk....." mag je niet zelf plaatsen...daar is toestemming voor nodig.