18 jaar wat nu?

Binnenkort wordt ik 18, wat moet ik hiervoor allemaal regelen?
Ik moet me zelf gaan verzekeren, maar meer weet ik ook niet echt.
Wat moet ik nog meer allemaal regelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Zorgen dat je je rijbewijs haald :) Misschien alleen wonen? Je mag nu sigaretten halen etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wooops sigaretten mag al vanaf 16 jaar volgensmij!
Als goedmakertje:

Studiefinanciering
Kiesrecht
Autorijden
Geld lenen
Ziektekostenverzekering
Verzekeringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ov chipkaart. Studi zoals je zegt verzekering? Misschien op e zelf wonen. Rijbewijs etc zoals hierboven ook staat. Maak alvast een account aan op www.duo.nl dan kun je alles via internet doen(bijna alles)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorgverzekering, evt. zorgtoeslag , evt. huurtoeslag, evt. inboedelverzekering, wettelijke aansprakelijkheid particulieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt verder wel mee hoor :-)
Je bent nu officieel volwassen, maar verder verandert er niet zo heel veel (althans dat leert de praktijk, je kan je gewoon op je eigen tempo ontwikkelen. Ik ben 30+ en ook nog steeds onderweg om volwassen te worden ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor inhoudelijke informatie:

http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=wat+verandert+er+als+je+18+wordt%3F&meta=&aq=f&oq=&rlz=1I7SUNC_nl

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zijn vooral een aantal praktische dingen, die je nu kunt en mag regelen (maar laat je niet gek maken ;-).
13 jaar geleden
Daar komt een heleboel regelwerk aan, als je 18 wordt.
Lees even rustig door en werk punt voor punt af. Uiteraard zitten daar ook de goede tips bij van de vorige reacties.

http://sites.google.com/site/helpikword18/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te veel drinken en 6 uur onder de douche liggen daar wakker worden (zie je verhaal op deze website) of te wel volwassen worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziektekostenverzekering hoef je niet te regelen. Je bent immers al verzekerd (via je ouder(s)).

Als je 18 wordt, loopt de verzekering automatisch door (tenzij je ouders alwaar je ingeschreven staat, bij het IZZ is verzekerd, dan is het zelfs tot je 21ste).

Wat wel aan te raden is om te kijken of het pakket wel bij jouw past (je verzekeren voor zaken als een rolator etc is niet echt zinvol denk ik:-))