Wat gebeurt er precies als je je (lopende) uitvaartverzekering wilt stoppen?

Toelichting: Ik heb zelf een afbetaalde uitvaartverzekering mijn ouders zijn die gestart. Op een gegeven moment werd hij toen premie vrij. Het WAS een verzekering met uitkering in natura dus ik dacht: dat is mooi geregeld.
Ca 2 jaar geleden heeft de maatschappij dat omgezet naar uitkering van geld en toen was ik al niet helemaal blij maar heb het erbij gelaten.
Nu werd ik laatst gebeld dat ik mogelijk onderverzekerd ben en of we het er maar even over konden hebben. Nou dat konden we niet want ik zag dit al aankomen en wilde me eerst eens even beraden.

Voor mijn kinderen hebben we nl (geheel in de lijn van mijn ouders) ook maar vast zo'n verzekering afgesloten maar ik twijfel nu of dat wel slim is. In tegenstelling tot hoe het mogelijk vroeger was hebben wij het bedrag voor een evt uitvaart wél en komen we ook niet in moeilijkheden als we het zouden moeten uitgeven. Als ik nu 20 jaar voor mijn kinderen dit betaal verplicht ik ze bijna er later mee door te gaan want heet is dan helemaal "zonde" om er nog mee te stoppen. Maar dan zadel ik ze wel op met van die verkapte prijstijgingen die ik nu ook krijg volgens mij.

Ik denk dus ergens: opdoeken het geheel, we zien wel tegen die tijd, ik spaar het zelf wel.
Maar wat gebeurt er met mijn inleg, blijft die staan en komt er tzt een zeer kleine uitkering?

Ik ga het natuurlijk ook aan de maatschappij zelf vragen maar wilde even kijken of er iemand is die hier ervaring mee heeft?

13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook zeer benieuwd. Goeie vraag dus.

Antwoorden (6)

a. Ga na of de omzetting van recht op diensten naar recht op geld wel kon overeenkomstig de toenmalige polisvoorwaarden.
b. Lees de huidige polis na of je recht hebt op indexatie of verhoging van het verzekerd bedrag anders lijkt het op een niet opzegbare spaarrekening waar je geen rente op krijgt.
c. Inderdaad moet je alleen verzekeren voor risico's die je zelf niet kunt dragen. Ook daarom een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook een offerte vragen (aan een andere partij) voor een nieuwe uitvaartverzekering waarbij je de oude polis inbrengt. De verzekeraar zoekt alles voor je uit en als het gunstig uitpakt hebben ze nog een nieuwe klant ook. Je weet dan in ieder geval waar je met je oude polis aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders hadden een kapitaalverzekering. Deze kon stopgezet worden en het opgebouwde kapitaal minus een vergoeding is toen aan me uitbetaald.

Ik weet dat je ook bij een naturaverzekering een deel van de ingelegde premie kunt terugkrijgen. Niet alle verzekeraars bieden deze mogelijkheid en als zij dit wel doen dat is het tegen zeer ongunstige voorwaarden (je krijgt eigenlijk veel te weinig terug vergeleken met de ingelegde premie).

Het voordeel van stopzetten is dat het je in ieder geval niet nóg meer geld kost. Als je het zelf kunt betalen is een begrafenisverzekering overbodig. Zeker als de nalatenschap goed geregeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op het vorige goede antwoord. De verzekering beëindigen kost je veel geld. Maak 'm premievrij. Dat is dat je vanaf nu stopt met premiebetalen en dan ook geen rechten meer opbouwt, maar ook niet de zakken van de verzekeringsmaatschappij vult.
Een verzekering sluit je af om twee redenen. 1. Is er sprake van een onvoorziene gebeurtenis. 2. Kan je de gevolgen van die gebeurtenis niet betalen. Een glasverzekering is bijvoorbeeld 1. JA, 2. NEE, niet doen dus. Een begrafenisverzekering is bij jullie 1. NEE, 2. NEE (helemaal niet doen dus). Een autoverzekering is 1. JA, 2.JA zeker doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probleem met die uitvaartverzekering met uitkering ""in natura"" is dat ze onvoldoende rekening houden met de geldontwaarding.
Er moet altijd geld bij.
Ik heb van mijn ouders ook een paar polisjes liggen, volgens mij totaal iets van 100 gulden. Was 50 jaar geleden een klein maandsalaris (mijn eerste was 150 gulden), maar nu niks meer waard. Terwijl mijn ouders er wel voor hebben moeten sparen, van een heel laag inkomen.

Beter is er gewoon voor te sparen en een bedrag opzij te zetten.
Toevallig heb ik onlangs geinformeerd bij Yarden, zij keren 3800 euro uit, maar daar doe je nog niet veel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn moeder is overleden moest ik mijn eigen overlijdensverzekering betalen omdat zij dat altijd betaalde .
Toen ik informeerde bij een andere maatschappij was die goedkoper en er werd meer uitbetaald .
Maar toen ik informeerde bij mijn oude verzekering werd mij meegedeeld dat ik een klein deel van de premie kreeg .
Maar niet direct uitgekeerd maar bij mijn overlijden werd die premie dan pas op mijn rekening gestort .
Het was zo uit mijn hoofd nog geen 300 euro .

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het verschilt van maatschappij de meesten keren direct uit .
Moet je even naar informeren .