Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat mag ik verdienen als ik BBL studeer en mijn moeder bijstand heeft?

In februari wil ik gaan studeren weer.
Ik heb 3 jaar een tussenjaar omdat ik mijn moeder onderhoud en nog thuis woon. Ze heeft het financieel heel lastig, en ik kan geen woning vinden dus voorlopig blijft het nog wel even lastig.

Maar ik moet voor mezelf zorgen. Met 1 opleiding mbo 1 wil ik niet blijven zitten en vind ik geen goede werkplek.. Ik wil weer studeren en ik wil bbl gaan doen.
Haar bewindvoerder geeft aan dat alles weer overhoop gehaald wordt. 'Met andere woorden je kan gewoon beter niet gaan studeren meid.. '
Maar dan nu de vraag wat gebeurd er als ik studeer, bbl. Werk en leer.
Wat zijn de risico's, wat mag ik verdienen. Wordt mijn moeder dan nog gekort vanwege dat kosten inwonend delend (leeftijd 21+) gedoe?
En wat zijn de voordelen? Ik ben echt niet in die markt thuis, ik heb er geen verstand van van al die regels.
Haar bijstand is dus nu al gekort.. Bewindvoerder geeft geen duidelijk antwoord waardoor ik al zoiets heb, laat die studie maar zitten ik focus me maar gewoon op simpele baantjes om mijn moeder te kunnen onderhouden...
Ik zit al 3 jaar in de maag met dit..

4.1K
ronron1212
een jaar geleden
Je verdient nu toch ook geld en n geen kosten deling?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er is geen maximum dat je mag verdienen. Voor bbl geldt wel het minimumloon, afhankelijk van je leeftijd. Voor 21 jaar en ouder is dat ruim 1750 euro per maand als je fulltime werkt. In de praktijk zal dat bij bbl minder zijn omdat je ook 1 dag per week naar school gaat.

Ik neem aan dat je 21 jaar of ouder bent. De uitkering van je moeder wordt dan nu gekort i.v.m. de kostendelersnorm. Hoeveel jij nu verdient met je baantje is daarbij niet van belang.