Wat mag ik verdienen als ik BBL studeer en mijn moeder bijstand heeft?

In februari wil ik gaan studeren weer.
Ik heb 3 jaar een tussenjaar omdat ik mijn moeder onderhoud en nog thuis woon. Ze heeft het financieel heel lastig, en ik kan geen woning vinden dus voorlopig blijft het nog wel even lastig.

Maar ik moet voor mezelf zorgen. Met 1 opleiding mbo 1 wil ik niet blijven zitten en vind ik geen goede werkplek.. Ik wil weer studeren en ik wil bbl gaan doen.
Haar bewindvoerder geeft aan dat alles weer overhoop gehaald wordt. 'Met andere woorden je kan gewoon beter niet gaan studeren meid.. '
Maar dan nu de vraag wat gebeurd er als ik studeer, bbl. Werk en leer.
Wat zijn de risico's, wat mag ik verdienen. Wordt mijn moeder dan nog gekort vanwege dat kosten inwonend delend (leeftijd 21+) gedoe?
En wat zijn de voordelen? Ik ben echt niet in die markt thuis, ik heb er geen verstand van van al die regels.
Haar bijstand is dus nu al gekort.. Bewindvoerder geeft geen duidelijk antwoord waardoor ik al zoiets heb, laat die studie maar zitten ik focus me maar gewoon op simpele baantjes om mijn moeder te kunnen onderhouden...
Ik zit al 3 jaar in de maag met dit..

4.1K
ronron1212
een jaar geleden
Je verdient nu toch ook geld en n geen kosten deling?

Antwoorden (1)

Er is geen maximum dat je mag verdienen. Voor bbl geldt wel het minimumloon, afhankelijk van je leeftijd. Voor 21 jaar en ouder is dat ruim 1750 euro per maand als je fulltime werkt. In de praktijk zal dat bij bbl minder zijn omdat je ook 1 dag per week naar school gaat.

Ik neem aan dat je 21 jaar of ouder bent. De uitkering van je moeder wordt dan nu gekort i.v.m. de kostendelersnorm. Hoeveel jij nu verdient met je baantje is daarbij niet van belang.

Als je gaat studeren tel je niet meer mee voor de kostendelersnorm en krijgt je moeder dus meer bijstand. Of je mbo-bol doet met studiefinanciering of bbl met eigen inkomsten maakt daarbij niets uit. Hoeveel je verdient met je bbl-opleiding maakt ook niet uit voor de hoogte van de bijstand van je moeder.

Jouw inkomen telt wel mee voor de hoogte van de huurtoeslag. Dat is zo met een gewone baan en ook met een bbl-baan. Ben je jonger dan 23 jaar, dan telt in 2022 alleen het bedrag mee dat hoger is dan 5111 euro. Hoe meer je verdient, hoe lager de huurtoeslag. Maar de korting op de huurtoeslag is altijd veel minder dan wat jij extra verdient. Per saldo ga je er dus altijd op vooruit.

Voor eventuele bijzondere bijstand (vergoeding van een nieuwe koelkast of wasmachine bijvoorbeeld) kan het wel uitmaken hoeveel jij verdient. Maar ook hier geldt dat jouw extra inkomen hoger zal zijn dan het bedrag dat je moeder eventueel misloopt aan bijzondere bijstand.

Aangezien je het hebt over een echt financieel lastige situatie, ga ik er vanuit dat zowel jij als je moeder niet veel spaargeld of ander vermogen hebben.

Als je voor jezelf een betere toekomst wil dan de situatie waar je moeder nu in zit, ga dan voor je studie! Eigenlijk zouden ouders hun kinderen financieel moeten ondersteunen tot hun 21e, niet andersom. Dat jouw moeder daar niet toe in staat is, is al jammer genoeg. Ze is echt niet de enige ouder die dat niet kan. Maar het moet jouw toekomst - financiëel en ook qua mogelijkheden om werk te doen dat je leuk vindt - niet verder in de weg zitten.
een jaar geleden