Wat voor inkomen krijg ik als ik oud ben?

Ik heb nu een Wajong uitkering (oude regeling). Maar wat als ik oud ben (en in bejaardenhuis woon)?Of hou ik mijn leven lang de Wajong?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Als je de leeftijd bereikt waardoor je met pensioen gaat krijg je aow. Dan vervalt je wajong.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Het woord pensioen is niet van toepassing.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda hoezo niet ook al loopt hij nu in de wajong wil niet zeggen dat hij nooit gewerkt heeft een een klein pensioen heeft opgebouwd. Daar naast heet het gewoon pensioen al ga je alleen maar met aow.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212.
1. We kunnen niet oordelen over iets dat we niet weten (al of niet een arbeidsverleden).
2. De benaming pensioen heeft altijd betrekking op een arbeidsverleden en is gekoppeld aan een pensioenfonds. Een AOW wordt niet pensioen genoemd maar uitkering.
ronron1212
2 jaar geleden
Het heeft altijd pensioen geheten kijk maar naar het verleden toen hadden mensen nog geen pensioen. Maar dat staat los van de vraag die is wat krijg ik dat antwoord is dus zo en zo aow en wel op je pensioen gerechtigde leeftijd
AOW is een basispensioen van de Rijksoverheid. Heeft u in Nederland gewoond of gewerkt? Dan ontvangt u AOW van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vanaf uw AOW-leeftijd tot uw overlijden.
tinus1969
2 jaar geleden
ronron1212 heeft gelijk, al staat het er mss wat verwarrend.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Hoezo?
De Van Dale gaat uitgebreid in op wat het woord pensioen betekent: eigen geld dat tijdens het werkzame leven is opgespaard. Dit is iets anders dan AOW: AOW is geld dat nu uit de belastinginkomsten van niet-AOW'ers wordt betaald..
In de informatie van de SVB m.b.t. de AOW kan ik niets vinden over AOW als pensioen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda AOW is geen belastinggeld maar een premie die wordt geint op het bruto loon.Kijk eens naar mijn eerdere reactie van de van de rijksoverheid
AOW is een basispensioen van de Rijksoverheid. Heeft u in Nederland gewoond of gewerkt? Dan ontvangt u AOW van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vanaf uw AOW-leeftijd tot uw overlijden.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWiera even goed kijken en lezen
https://www.svb.nl/nl/aow/wat-is-aow/wat-is-aow
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Twee bronnen:
1. Van Dale: pensioen = periodieke (gelijk blijvende) uitkering die iem. ontvangt na ontslag uit een ambt wegens het bereiken van een vastgestelde leeftijd, of wegens invaliditeit, wanneer daarvoor door hem gedurende zijn ambtsvervulling een bep. premie is betaald; evt. na zijn overlijden aan zijn weduwe en wezen uitgekeerd.
(Opmerking van mij: een pensioen is dus uitsluitend voor degenen die een ambt hebben bekleed of wegens invaliditeit. Iemand die ZZP'er is geweest heeft niet een ambt bekleed en ontvangt niet een pensioen. Iemand die ZZP'er is geweest ontvangt wel automatisch AOW: een ouderdomsvoorziening/ouderdomsuitkering.)
2. Stijlboek NRC: De AOW is een volksverzekering. Citaat: 'De AOW bijvoorbeeld behoort niet tot de sociale verzekeringen maar is een volksverzekering.'
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda iedereen Nederlander heeft recht op het rijkspensioen AOW. Iedereen zelfs zzp-ers kunnen een aanvullend pensioen opbouwen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda bij arbeidsongeschiktheid ont iemand WAO geen Pensioen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda iedereen die werkt betaald de premie AOW voor de pensioen gerechtigde dat heet het omslagstelsel. De premie wordt jaarlijks vastgesteld.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow
https://www.cnv.nl/themas/pensioen-en-aow/aow/
https://www.wijzeringeldzaken.nl/regel-je-pensioen/je-pensioen-en-je-aow/
https://www.plusonline.nl/pensioen/wie-betaalt-de-aow
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212.
Pensioen = werkgerelateerd. Als je werknemer bent bouw je pensioen op. Het maakt niet uit of je in Nederland werkzaam bent of in het buitenland voor een Nederlands bedrijf werkt.
AOW = woongerelateerd: je moet in Nederland wonen. Het is een woongeralateerde uitkering. Heb je kortere of langere tijd in het buitenland gewoond tussen je 15de en 65ste, dan word je later gekort op de AOW. Hierdoor ontvangen talloze (honderdduizenden?) Nederlandse ingezetenen (expats, immigranten) vaak tientallen procenten minder dan de normale AOW.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat is bekend en daar gaat de vraag niet over.
Lees mijn officiële links die zeggen dat de aow een pensioen is.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Een uitkering (AOW) een pensioen noemen, dat is een woord optuigen. Uitkering klinkt erg gewoontjes en daarom kun je het basispensioen noemen of pensioen. Klinkt chic. Maar in werkelijkheid is het een uitkering.
Daarom noemt de Rijksoverheid het: uitkering. Zie op www.rijksoverheid.nl de pagina: Hoe vraag ik mijn AOW-uitkering aan?
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-mijn-aow-uitkering-aan/
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda
In 1957 is de Algemene Ouderdomswet (AOW) ingegaan. Vanaf dat moment had het hele Nederlandse volk recht op een basispensioen. Willem Drees was op dat moment premier en de verantwoordelijke minister van Sociale Zaken was de heer J.G. Suurhoff. Op 2 januari 1957 kon de heer Bakker uit de Boterdiepstraat in Amsterdam de eerste AOW uit handen van minister Suurhoff in ontvangst nemen. Er zouden er dat jaar nog 738.692 volgen. Voor de uitvoerders van de AOW, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Raden van Arbeid, was de AOW daarmee gelijk de grootste wet die ze moesten uitvoeren.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de aanvraag is iets anders dan de benaming. Het is en blijft een basis pensioen voorziening. Dat jij dat niet snapt of je teksten uit iets haalt waar het niets mee te maken heeft kan ik niets aan doen de rijksoverheid noemt het een basis pensioen al vanaf het ontstaan hiervan 1957. Het zelf op te bouwen pensioen is vele jaren later pas ontstaan door bij een werkgever pensioen te kunnen opbouwen. Nog steeds kan niet iedere nederlander een pensioen opbouwen bij een werkgever.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik denk dat we het eens zijn.
Ik citeer de Winkler Prins encyclopedie:
Het pensioen van de Nederlandse werknemer is doorgaans gevarieerd samengesteld: uitkeringen krachtens de AOW, het bedrijfs- of het ondernemingspensioenfonds en soms eigen particuliere verzekering.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda het woord met pensioen gaan betekend dat iemand kan stoppen op een bepaalde door het rijk bepaalde leeftijd met werken daarvoor is in 1957 de aow gecreëerd. Het rijks ouderdomspensioen. Dat pensioen wordt betaald door de werknemers van Nederland.

Antwoorden (1)

Zodra je de pensioengerechtigde leeftijd krijgt krijg je AOW. Dan vervalt je Wajong uitkering.