Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er tezijnertijd een vermogenstoets voor de huurtoeslag ingesteld?

Ik verdien 1100,- en heb de huurtoeslag gewoon nodig om uit te komen elke maand.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik verdien 1100,- en heb de huurtoeslag gewoon nodig om uit te komen elke maand." Ja, maar als je 10.000 euro op de bank hebt kan je dus een paar maanden zonder.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik begrijp de reacties van mensen. Vanuit het opzicht geen toeslagen geven aan mensen die dit niet direct nodig hebben. Maar deze wet beperkt de mogelijkheid om spaargeld op te bouwen voor mensen met een klein inkomen aanzienlijk. Het komt feitelijk neer op een 100% belasting van spaargelden boven de 30.000 voor hen die niet het geluk hebben een goede baan te hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
Je redeneert de verkeerde kant op.
Deze subsidie maakt het mogelijk dat mensen met een laag inkomen en geen vermogen, toch nog kunnen huren en andere lasten kunnen betalen.
Het zorgt er dus (als het goed is) voor dat jij niet in de schulden komt.
tinus1969
2 jaar geleden
@merciesm: "Maar deze wet beperkt de mogelijkheid om spaargeld op te bouwen voor mensen met een klein inkomen aanzienlijk."
Je zou het omgekeerd ook kunnen zien als gesubsidieerd sparen als die vermogenstoets niet bestond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je vermogen hebt kun je daarvan de huur uit betalen en heb je dus geen huurtoeslag nodig.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding