Heb ik recht op WW uitkering?

Ik ben alleenstaande en krijgt uitkering van de gemeente, omdat ik niet voldoende inkomen heb van werk. Binnenkort loopt mijn contract af en mijn werkgever gaat deze niet verlengen. Heb ik dan recht op WW? Aangezien ik bijstand heb van de gemeente?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Mogelijk heb je recht op een WW-uitkering. Maar of je echt recht erop, dat kan ik niet bepalen. Daarvoor heb je het UWV nodig.
Op de site van het UWV (zie bijgaande link) staat informatie over de Werkloosheidswet en ook aar welke voorwaarde je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een uitkering gebaseerd op deze wet.
Denk je, op basis van de informatie op de UWV-site, straks recht te hebben op een WW-uitkering, dan kan je via dezelfde site ook deze uitkering aanvragen.
3 jaar geleden
Je hebt toch ook geld verdient naast je bijstand. Dan krijg je ook ww voor de duur waar je recht op hebt voor je betaalde functie weet niet hoelang je hebt gewerkt daar hangt de lengte van de ww vanaf. Mogelijk heb je ook recht op meer bijstand. De ww is namelijk minder dan je hebt verdient.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja dat zit ik namelijk mee. Moet ik perse Ww uitkering aanvragen, zodra ik werkloos ben geraakt zonder nieuwe baan nog heb gevonden? Want verplicht de gemeente niet waarom ik niet aanmeld voor WW?
ronron1212
3 jaar geleden
Je zult je van de gemeente ook aan moeten melden. WW is alleen maar over het loon wat je hebt verdient en dan nog maar 70% van.
Computoon
3 jaar geleden
Je bent in jouw situatie verplicht WW aan te vragen (en te solliciteren) als je nog geen nieuwe baan hebt als je werkloos wordt. Bijstand is een vangnet als er geen andere voorziening meer is waarop een beroep kan worden gedaan. De WW is een voorliggende voorziening. Als er naar jouw idee redenen zijn om dat niet te hoeven doen, moet je daarvoor toestemming hebben van de gemeente. Stel dat je als zelfstandige wil gaan werken en van de gemeente de tijd krijgt om 'op te starten' met ondersteuning vanuit de bijstand. Maar ga daar maar niet van uit.
De duur van een eventuele ww-uitkering is gerelateerd aan de duur van je arbeidsverleden. Het eventuele recht hierop staat helemaal los van de bijstand. WW is immers een uitkering uit een verzekering waarvoor premie is betaald, een werknemersverzekering om precies te zijn.
Bijstand komt uit de belastingpot. Die wordt door alle belastingbetalende mensen gevuld.

Het kan dus wel zijn dat de hoogte van je bijstandsuitkering wordt aangepast als je WW krijgt. Daarom moet je altijd je verdiensten doorgeven aan de gemeente.