Mag ik geld storten op mijn rekening als we bijstandsuitkering ontvangen?

Ik ben onder de 18 jaar maar mijn ouders hebben een bijstandsuitkering. Ik woon wel gewoon thuis en werk, maar ik zou contant geld op mijn rekening willen storten om online te kunnen shoppen. Dan heb ik het ook over een bedrag van +-€150. Het geld kan ik achteraf niet bewijzen aan de gemeente omdat ik het heb opgespaard van feestdagen etc. Zal het een probleem zijn als ik dit op mijn rekening stort?

BonBonvanJohn
3 jaar geleden
De inkomsten en vermogen van minderjarigen tellen niet mee voor het recht op bijstand van de ouders. Dus je kan dat geld gewoon storten. Bijv. pas als je 21 jaar bent of ouder en je woont nog thuis, treedt de zogenaamde kostendelersnorm in werking. zie link https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand

Antwoorden (1)

Normaal gesproken telt het vermogen van minderjarige kinderen mee voor de vermogenstoets van ouders. Deze vermogenstoets vind plaats bij de aanvraag van bijstand. En kan later ook weer getoetst worden. Nu is het bedrag van 150 euro niet heel hoog en komt het totale gezinsvermogen mogelijk helemaal niet uit boven het overgebleven vrij te laten vermogen. Je moet dit even navragen bij je ouders hoeveel dat is. Maar strikt genomen maakt het niet uit of je die 150 op de bank of contant hebt staan. Alleen voor de controle door de gemeente maakt het wel uit. Verder is het niet zeker of dergelijke giften uberhaupt wel meetellen Dit moet je navragen bij je gemeent.
Overigens telt je inkomen telt weer niet mee voor de bijstand van je ouders omdat je jonger bent dan 18. Ic heb ik die 150 beschouwd als vermogen. Mocht het als inkomen worden gezien dan valt het sowieso buiten de beoordeling.