Hoe controleert de Belastingdienst je recht op huurtoeslag als de verhuurder geen huur doorgeeft?

Mijn woning is aangewezen voor huurtoeslag. Mijn verhuurder geeft aan dat zij geen huur doorgeven aan de belastingdienst. Ik doe dit dus zelf. Heb de belastingdienst hierover gebeld, en zij geven aan dat de verhuurder dit inderdaad niet per se hoeft te doen. Wat ik me dan nu afvraag: je kan dan in feite toch ieder bedrag invullen dat je wilt? Als je verhuurder niks doorgeeft, hoe controleert de belastingdienst dan of je doorgegeven huur wel klopt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K
erotisi
3 jaar geleden
zie ook: https://www.startpagina.nl/v/financien/belastingen/vraag/556508/controleert-belastingdienst-mensen-huurtoeslag/#:~:text=De%20hoogte%20van%20de%20huur,bekend%20bij%20de%20gemeentelijke%20basisadministratie.&text=Wel%20wordt%20dus%20de%20hoogte%20van%20de%20huur%20gecontroleerd.
erotisi
3 jaar geleden
zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/wonen/huren-vastgoed/vraag/382953/controleert-belastingdienst-rekenhuur-verband-vaststellen/

Antwoorden (1)

De belastingdienst controleert dat niet tenzij daartoe aanleiding voor is. Echter de belastingdienst weet wel de hoogte van je inkomen. Het inkomen bepaald mede vanaf welke huursom je huurtoeslag krijgt. Dus je kunt inderdaad een veel lagere huur aangeven maar als je inkomen hoger is krijg je misschien geen huurtoeslag. Misbruik blijft dan inderdaad mogelijk maar er is wel een koppeling tussen inkomen en huurprijs.
3 jaar geleden
fisbel
3 jaar geleden
@erotisi
Of er huurtoeslag mogelijk is hangt van een aantal factoren af: hoogte (reken)huur, inkomen, leeftijd, gezinssamenstelling. De laatste 3 zijn gemakkelijk door de Belastingdienst te controleren. De vaststelling van de (reken)huur is complexer omdat er subsidiabele en niet-subsidiabele kosten in de servicekosten zitten. Daarnaast geven particuliere verhuurders deze gegevens vrijwel nooit aan de Belastingdienst door. Woningbouwcorporaties doen dit als service in het algemeen wel. De hoogte van de (reken) huur is door de Belastingdienst te controleren, maar vraagt veel tijd. Globale toetsing vindt per computer plaats. Als er gefraudeerd wordt, bijvoorbeeld door wezenlijk méér huur op te geven, zal er 'uitval' door de computer plaatsvinden. Maar relatief kleine fouten in de opgegeven huur, bijv. in het doorgeven van de subsidiabele servicekosten zullen geaccepteerd worden. Uiteindelijk is het dus een kwestie van vertrouwen dat de gegevens goed worden doorgegeven. ..