In het kort;
-Dit heeft geen invloed op je belasting, tenzij je besluit om samen aangifte te doen (meestal niet verplicht)
-Voor toeslagen ben je vrijwel zeker wel toeslagpartner -dus die toeslagen gaan omlaag.
-De basis AOW (50% minimumloon) verlies je niet, maar de alleenstaandentoeslag wel
3 jaar geleden
fisbel
3 jaar geleden
Antwoord is drie keer mis!
* Samenwonen met de zoon Heeft wél invloed op de belasting van de zoon: namelijk op de gemeentelijke belasting en de belasting bij het waterschap. Uiteraard uitsluitend als de zoon alleen woont. Van 1-persoonshuishouden gaat hij dan naar een meerpersoonshuishouden.
* waarschijnlijk zal er geen toeslagpartnerschap ontstaan. Dit ontstaat wel als de zoon alleenstaand is en een inwonend minderjarig kind heeft.
*De basis AOW voor een alleenstaande is niet 50% van het minimumloon, maar 70% van het minimum INKOMEN. De 70% blijft behouden bij een ouder-kind samenleving. N.B: minimumloon en minimuminkomen zijn 2 verschillende begrippen met verschillende uitkomsten.
* Informatie van de Belastingdienst: U krijgt de alleenstaande ouderenkorting als u
het hele kalenderjaar of een deel daarvan een AOW-uitkering voor een alleenstaande krijgt of daar recht op hebt.
Derhalve: bij inwoning bij de zoon is er geen verlies van de alleenstande ouderenkorting.
fisbel
3 jaar geleden
Zie mijn reactie hieronder.
Het kan ook van invloed zijn op de Gemeentelijke Belastingen. Als uw zoon alleen woont en Gem.Belast. betaalt voor een alleenstaande dan betaalt hij als u bij hem woont waarschijnlijk voor een meerpersoons huishouden. Dit geldt dan ook waarschijnlijk voor de Waterschapsbelasting. Mocht uw zoon huurtoeslag hebben dan wordt uw inkomen óók meegeteld en zal de huurtoeslag minder worden of krijgt hij helemaal geen huurtoeslag meer.
3 jaar geleden
Enkele antwoorden zijn al gegeven. Voor wat betreft de inkomstenbelasting:

Als je bij je zoon gaat inwonen en die zoon is 27 jaar of ouder en die zoon heeft geen fiscaal partner dan worden jullie verplicht elkaars fiscaal partner per de datum dat je je op het adres van je zoon inschrijft. Dat volgt uit artikel 1.2 lid 4 van de Wet inkomstenbelasting 2001.

In het jaar dat dit gebeurt, kun je er al dan niet voor kiezen om ook de rest van dat jaar als elkaars fiscaal partner te worden beschouwd. De keuze voor fiscaal partnerschap brengt bijvoorbeeld met zich mee dat je kosten (bijv. zorgkosten) in iedere gewenste verhouding aan elkaar kunt toedelen. En datzelfde geldt voor bijv. het saldo van de inkomsten en aftrekposten van de eigen woning. En de grondslag voor sparen en beleggen.

Als er niets verandert, ben je in het daarop volgende jaar het hele jaar elkaars fiscaal partner. Dan valt er niets te kiezen en moet je op dezelfde manier belastingaangifte doen als mensen die het hele jaar met elkaar zijn getrouwd. Dat heeft dus ook gevolgen voor de drempels voor de aftrek van zorgkosten en giften en het heffingvrij vermogen voor het inkomen uit sparen en beleggen.