Heb ik recht op een UWV uitkering na terugkeer naar NL?

Hallo allen, na ongeveer een jaar in het buitenland gewoond te hebben (buiten EU), wil ik wegens omstandigheden terugkeren naar Nederland. Kan iemand mij vertellen of ik dan recht heb op een uitkering? Voor vertrek uit NL heb ik vrijwillig ontslag genomen, en maak geen geen aanspraak op een zogenaamde ‘remigratie’ uitkering. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
JAHCobus
3 jaar geleden
Je hebt geen recht op WW, maar mss wel op bijstand naar gelang je persoonlijk vermogen en woonduur in Nederland.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Zou gewoon een nieuwe baan zoeken niet meer voor de hand liggen?

Antwoorden (1)

Voor WW kom je niet in aanmerking (onder meer niet omdat je vrijwillig ontslag hebt genomen), voor een WIA-uitkering ook niet als je niet arbeidsongeschikt bent en aan een aantal andere voorwaarden voldoet.

Blijft over: bijstand. Dat is een uitkering uit de belastingpot dus niet van het UWV. Dit is het vangnet als je op geen andere uitkering een beroep kunt doen en geen andere inkomsten hebt en geen of weinig vermogen. Hiervoor gelden strenge voorwaarden. De gemeente zal er alles asn doen om je zo snel mogelijk in het arbeidsproces te kregen. Dat zou ook jouw streven moeten zijn. Bijstand is voor noodsituaties.