Is het waar dat je van elke uitkering rond kunt komen?

Iemand vertelde mij dat je in principe van elke uitkering, ww, wia, bijstand etc, moet kunnen rondkomen. Incl toeslagen zoals huurtoeslag en zorgtoeslag natuurlijk. Het is geen vetpot en je zult erg zuinig moeten doen maar volgens die kennis kun je echt rondkomen. Waarom maken er dan toch best veel mensen gebruik van bv de voedselbank?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Pieterke
4 jaar geleden
Er zijn mensen die niet met geld om kunnen gaan en meer uitgeven dan er in komt of die bijv. veel geld uitgeven aan het roken maar ik betwijfel of het voor iedereen mogelijk is om met een uitkering rond te komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja maar dan is het niet omdat de uitkering te laag is maar men boven hun stand leeft. Dat telt dan niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En het recht op de voedselbank word berekend naar je inkomen en niet op je rookt of alcohol drinkt. Dus dat zou niet uit moeten maken.
ronron1212
4 jaar geleden
Er zijn nog al wat mensen die schulden hebben en in de bijstand komen door welke oorzaak dan ook dan wordt het echt heel moeilijk om rond te komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar schuldeisers mogen bij wet toch niet zoveel innen dat iemand onder het bestaansminimum komt?
ronron1212
4 jaar geleden
Bestaansminimum is iets anders dan minimum loon.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een bijstands uitkering is veel lager als het minimum loon. Is de bijstand dan niet gebaseerd op een bestaansminimum?
ronron1212
4 jaar geleden
Als er beslag wordt gelegd op een bijstandsuitkering (of een andere uitkering of loon) dan moet er altijd de beslagvrije voet in acht worden genomen. De reden hiervoor is dat de overheid vindt dat iedereen recht heeft op een minimaal inkomen ook al zou diegene nog schulden hebben openstaan. Zonder beslagvrije voet zou iemand letterlijk geen enkel inkomen meer over kunnen houden. De beslagvrije voet is 90% van de voor u geldende bijstandsnorm.

Antwoorden (2)

Hallo. Ja dit is wel de bedoeling van een uitkering. Werken naast je uitkering (legaal) zorgt natuurlijk voor een dikkere portemonnee. Een uitkering is niet bedoeld om te denken aan de toekomst, te investeren etc , maar om op dat moment te kunnen voldoen aan de eerste levensbehoeften.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In principe zou je rond moeten kunnen komen van een uitkering, maar soms hebben mensen pech: hoge medische kosten, een apparaat wat kapot gaat (of twee...), reiskosten die gemaakt moeten worden. En sommige mensen overzien hun financiën niet, en maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die er zijn aan aanvullende uitkeringen en toeslagen. En verder maakt de gemeente en bijv. het UWV geregeld fouten, waardoor mensen lang op hun uitkering moeten wachten, of te weinig krijgen, o.i.d. En natuurlijk maken mensen ook wel eens foute keuzes; zeker als je in armoede leeft, en daar dus stress van hebt is het lastig om goed vooruit te denken en te plannen - en zo houdt de armoede zichzelf in stand