Waarom kijken ze naar je bruto inkomen voor toeslagen?

Ik vraag mij af waarom ze voor het berekenen van je toeslagen kijken naar bruto inkomen. Ik heb namelijk vaker 2 banen gehad. Hierdoor verdiende ik heel veel bruto maar minder netto. Ik heb daardoor minder recht op toeslagen terwijl ik wel gewoon 40 uur werk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Als je bruto meer verdiend betaal je steeds meer belasting. Je houdt netto dan iets minder over in verhouding.
schijf Belastbaar inkomen Percentage
1t/m € 20.384 36,65%
2Vanaf € 20.385 t/m € 34.300 38,10%
3Vanaf € 34.301 t/m € 68.507 38,10%
4Vanaf € 68.508 51,75%

Antwoorden (2)

De inhoudingen op het brutoloon zijn niet bij iedereen hetzelfde, waardoor het nettoloon van persoon A anders kan zijn dan van persoon B. Dat kan door eigen toedoen zijn ( loonbeslag of iets dergelijks), maar daardoor heb je niet méér recht op toeslagen. Vandaar dat de belastingdienst naar het brutoloon kijkt.
4 jaar geleden
Er wordt niet gerekend met het brutoloon maar o.a. met het fiscaal loon. Dat
maakt de controle in ieder geval veel eenvoudiger want dat fiscaal loon moeten
werkgevers doorgeven aan de Belastingdienst.

Het netto-inkomen wordt beïnvloed door allerlei 'franje' die afhankelijk is
van de werkgever. en van individuele keuzes.

Eentje heeft een pensioen waaraan hij moet meebetalen, de andere niet.
Degene met het pensioen heeft een lager netto-inkomen. Maar hij krijgt
straks mogelijk hetzelfde pensioen als degene die niet aan zijn pensioen
hoeft mee te betalen nu.

Of eentje met een auto van de zaak (die hij ook privé gebruikt) en de ander
niet. Degene met de auto heeft een wat lager nettoloon. Maar rijdt wel erg
goedkoop auto, als hij veel rijdt. En dat voordeel is ook geld waard maar
hoeveel het waard is, hangt weer af van de cataloguswaarde van de auto en
wat iemand kwijt zou zijn geweest aan zo'n zelfde auto als hij geen auto van
de zaak had gehad.

De een krijgt een reiskostenvergoeding, de ander niet. En de
reiskostenvergoeding voor dezelfde afstand is voor de een hoger dan voor de
ander. En er zijn mensen die een OV-kaart hebben van hun werk. Die is ook
geld waard maar dat zie je in het nettoloon niet terug.

De een laat zijn loonheffingskortingen niet op 'ja' laat zetten en de ander
doet dat wel. Degene die de loonheffingskortingen op ja laat zetten heeft
maandelijks een hoger nettoinkomen. (Al trekt e.e.a. zich recht met de belastingaanslag.)

Als dat allemaal beoordeeld en gecontroleerd moet worden (met loonstroken,
enz.) zou de verwerking van de toeslagen erg lang gaat duren.