Krijg ik nog mijn aanvullende beurs als ik uit huis ga?

Ik ben 20 en woon bij mijn ouders. Omdat mijn ouders een uitkering krijgen, krijg ik aanvullende beurs. Laatst kwamen wij erachter dat ik niet meer dan 400 euro mag verdienen, anders word dat van mijn ouders huursubsidie (of zoiets, ze moeten het in ieder geval terugbetalen) afgetrokken waardoor ze dat terug moeten betalen. Ik wil wel wat kunnen verdienen en denk hierom dat het misschien slim is om uit huis te gaan om mijn ouders zo niet financieel te belasten. Maar ik vroeg mij af, behoud ik mijn aanvullende beurs als ik niet meer onder hetzelfde dak woon als mijn ouders? Ik kan hier op het internet niks over vinden :(
Ik ga nu mijn tweede jaar van mijn hbo opleiding in.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Ja, voor de aanvullende beurs maakt het niet uit of je thuis woont of uitwonend bent.

Voor de huurtoeslag geldt dat jouw inkomen wordt meegeteld voor het deel dat je méér verdient dan €4885,00 per jaar. Dus verdien jij € 6000,00 per jaar, dan telt daarvan maar € 1115,00 mee voor het gezamenlijke inkomen. Dat gezamenlijke inkomen mag in 2019 niet hoger zijn dan € 30825,00 om nog recht te hebben op huurtoeslag.
Ik weet niet wat voor uitkering je ouders krijgen, maar zolang het totaal van de uitkering (en eventueel andere inkomsten van je ouders) en het deel van jouw inkomen dat meetelt (dus alleen wat je méér verdient dan € 4885,00) bij elkaar niet meer is dan € 30825,00 behouden je ouders hun recht op huurtoeslag. Komt het inkomen dichter in de buurt van dat maximum, dan kan het wel zijn dat de huurtoeslag iets wordt verlaagd. In dat geval zou jij kunnen bijdragen in de kosten door het verschil aan je ouders te betalen.

Door verschillende proefberekeningen te maken (via de site van de belastingdienst) kun je er achter komen wat het verschil in huurtoeslag zou zijn als jij bijvoorbeeld 5000, 6000, 8000, 10000 euro per jaar zou verdienen. Daarbij moet je wel van je ouders weten wat hun inkomen is dat meetelt voor de toeslag.

Uit huis gaan is ook een optie om verlaging van de huurtoeslag te voorkomen, maar kost je waarschijnlijk veel meer dan wanneer jij het verschil in maximale huurtoeslag en verlaagde huurtoeslag aan je ouders betaalt. Uit huis gaan moet je doen als je daar aan toe bent of als je dat wil en als dat handig is. Niet puur uit financiële overwegingen.