Waarom ziet de belastingdienst/UWV Verkopen op Marktplaats als inkomen?

Wat ik bedoel is:
Als je een uitkering ontvangt en je zou bv wat oude spulletjes van jezelf verkopen op bv Marktplaats, wordt dat als extra inkomsten gezien. Dus dan wordt of kun je worden gekort op je uitkering.

Maar het is toch geen EXTRA inkomen? Je hebt die spulletjes ooit zelf gekocht en zelf betaald. Het geld er voor heb je dus al eens uitgegeven. Als je het dan verkoopt krijg je eigenlijk je eigen geld weer terig dat je ooit zelf hebt uitgegeven aan die spulletjes.

Dan is het toch geen extra inkomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

De belastingdienst KAN verkopen op Marktplaats als inkomen zien.
Particulieren kunnen de inhoud van de garage of zolder gewoon verkopen zonder dat hier belasting over verschuldigd is.

Zodra je artikelen echter gaat inkopen om met winst door te verkopen, wordt het een ander verhaal. Want dan ben je actief in het economisch verkeer, is er sprake van een continue bron van inkomen en ben je mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting of ben je zogeheten ‘resultaatgenieter'. Je verricht dan werkzaamheden die rendabel zijn, zonder dat direct sprake is van ondernemerschap of een dienstbetrekking.
In dat geval kunnen je inkomsten gekort worden op je uitkering.