Wat zijn de eventuele nadelen bij het aanvragen van een voorschot op je WW uitkering?

Daar schijnen haken en ogen aan te zitten. Welke precies?
En hoe en wanneer betaal je het gekregen voorschot tzt weer terug?
Anders krijg ik pas over 6 weken geld. Zo lang kunnen mijn vaste lasten en boodschappen en benzine niet wachten.
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Hoe vraag ik een voorschot aan? (Klik om uit te klappen)

U kunt alleen een voorschot aanvragen voor de eerste betaling van uw WW-uitkering. Een voorschot vraagt u aan via UWV Telefoon Werknemers. U vindt het telefoonnummer op Service & contact. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Wij kunnen u dan beter helpen. We bekijken dan of u een voorschot kunt krijgen.
Let op: uw eerste betaling is lager als u een voorschot krijgt

Weten wij wat de hoogte van uw WW-uitkering is? Dan verrekenen wij het voorschot dat u heeft ontvangen met uw uitkering. U ontvangt van ons namelijk de WW-uitkering van de maand die u nog tegoed heeft.

De rest van uw eerste WW-uitkering ontvangt u als nabetaling. Voor een nabetaling geldt een hoger belastingtarief. U ontvangt daardoor een lager bedrag aan WW-uitkering dan u zou ontvangen als u geen voorschot had gekregen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Dus het 1e verkregen voorschot word in termijnen afgetrokken van alle volgende ww uitkeringen? Dus je lost het voorschot beetje voor beetje af per maand? Of alleen de 1e maand?
Kan je het in normalen duidelijke taal uitleggen?
Wanneer betaal ik t nou precies terug? Hoeveel per maand dan? Hoe lang?
ronron1212
5 jaar geleden
Nee je voorschot wordt direct verrekend met je eerste betaling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En hoe zit dat belastingtechnisch? Daar schijnen ook nadelen aan te zitten met een voorschot.
ronron1212
5 jaar geleden
Bij de aangifte bij de belasting wordt dat als dat gebeurt weer recht getrokken en krijg je het eventueel te veel betaalde weer terug. Maar waarom een voorschot vragen is ook niet gezegd dat je het krijgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Teveel gekregen heb? Je betaald t toch gelijk de maand er op terug?
Waarom word er dan gezegd dat het NADELIG kan uitpakken bij de belastingaangifte?
ronron1212
5 jaar geleden
Ik heb het over de belastingdienst die betaald terug bij je aangifte. Een voorschot kan extra worden belast omdat het gezien kan worden als extra betaling. Maar bij je aangifte komt dat wel weer in orde.
paulus811
5 jaar geleden
Ja maar dan moet je wel aangifte doen, dat is niet voor iedereen verplicht natuurlijk.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat klopt paulus811 maar als het om geld gaat kun je het zelf gewoon doen die aangifte.