Heb ik recht op een bijstandsuitkering wanneer ik in het weekend verblijf buiten mijn woonplaats?

Heeft iemand die dakloos is, maar wel een briefadres heeft recht op bijstand wanneer één van zijn verblijfsadressen (in het weekend) buiten zijn woonplaats is?

Stel iemand krijgt een briefadres toegewezen van de gemeente. Hierbij is één van de drie adressen die hij als overnachtingsplaats heeft opgegeven buiten de gemeente van zijn woonplaats. Heeft deze persoon dan recht op een bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja. Het is van belang om een briefadres in te schrijven in de basisregistratie persoonsgegevens. Hiervoor is van belang dat de eigenaar van de brievenbus, hiermee akkoord is. Als de gemeente waar de brievenbus zich bevindt, weigert u in te schrijven, kunt u in bezwaar en beroep. Ingevolge art. 2.23 van de Wet basisregistratie personen heeft u recht op inschrijving op een briefadres indien een werkelijk adres ontbreekt.

Als u eenmaal bent ingeschreven, kunt u bij de gemeente waar u bent ingeschreven bijstand aanvragen. Dit is geregeld in de Participatiewet. Een gemeente kan in een verordening en een besluit nadere regels stellen over de uitvoering van de (algemene) bijstand. In ieder geval moet u aan de volgende eisen voldoen
- u moet in een Nederlandse gemeente zijn ingeschreven
- u moet de Nederlandse identiteit houden (of een rechtmatig verblijf genieten)
- uw aanmerkelijk inkomen in lager dan de bijstandsnorm
- u heeft geen aanmerkelijk vermogen

Het is dus in beginsel niet van belang of u in het weekend buiten de gemeente waar de brievenbus geregistreerd staat verblijft. Van belang is voornamelijk of de gemeente waar u zicht meldt, de gemeente is waar u het meest zal overnachten. Dit lijkt dus in dit geval te kloppen.

De hoogte van de te ontvangen bijstand is het verschil tussen het inkomen en de bijstandsnorm. Er is eveneens een vakantietoeslag inbegrepen ter hoogte van 4,8 procent. De bijstandsnorm kunt u hier raadplegen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-bijstandsnorm