Hoeveel uur mag ik werken nu ik 100% ben afgekeurd en in de WIA zit?

Ik heb altijd 24 uur per week gewerkt. Vaste baan. Nu zit ik in de Wia, mag en zo ja hoeveel uren dan? En hoe zit dat financieel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
60.5K

Antwoorden (1)

als van 80 tot 100% bent afgekeurd ontvang je IVA-regeling (inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten). Hier is de uitkering 75% van je laatst verdiende inkomen tot maximaal 36.536 euro

een IVA-uitkering ontvang je als je niet kunt werken en geen kans hebt op herstel. Maar wat als je in de IVA zit en toch werkt? Mag je werken naast IVA, en waar ligt de grens?
IVA of WGA

In de IVA zit je niet zomaar. Dan ben je duurzaam arbeidsongeschikt. Kun je toch nog werken? Dan is dat natuurlijk goed nieuws. Het UWV houdt in dat geval in de gaten of je wel de juiste uitkering ontvangt. Kun je voor meer dan 20% werken? Dan word je herkeurd. Mogelijk zet het UWV je IVA om naar een WGA-uitkering. Want kun je weer voor 35% aan de slag? Dan val je niet onder de IVA, maar onder de WGA-regeling.
Werken naast IVA mag

Naast een IVA-uitkering mag je werken. Om te bepalen of je niet te veel werkt, kijkt het UWV naar je inkomen. Verdien je meer dan 20% van je inkomen en dat een jaar lang? Dan word je herkeurd. Dan ben je misschien minder arbeidsongeschikt.

Van het salaris dat je verdient, kun je niet alles houden. Het UWV kort 70% van je inkomen op je IVA-uitkering.
Een rekensommetje

Stel je ontvangt € 1.200,- per maand aan IVA-uitkering. Je verdient in een maand € 500,- bij. Van deze € 500,- houdt het UWV 70 % in, oftewel € 350,-. Dit bedrag gaat van je uitkering af.

Van je IVA-uitkering hou je dus € 1.200,- – € 350,- = € 850,- over. De € 500,- die je hebt verdiend, tel je bij deze uitkering op: € 850,- (IVA) + € 500,- (loon)= € 1350,-.

€ 1.350,- is het bedrag dat die maand op je rekening komt te staan.
IVA en vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk kun je gewoon doen naast je IVA-uitkering. Wel moet je dit melden bij het UWV. Vrijwilligerswerk kan een aanleiding zijn om jou te herkeuren. Want als je vrijwilligerswerk kunt doen, kun je waarschijnlijk ook betaald werk doen.
Uitzondering voor WSW

Heb jij nog een WSW-indicatie, oftewel een indicatie Wet Sociale Werkvoorziening? Dan kun je gewoon werken naast je IVA-uitkering. Ook als je meer dan 20% van je oude loon verdient. Het UWV zal jou niet herkeuren. Wel brengt het UWV 70% van het WSW-loon in mindering op je uitkering.

Sinds 1 januari 2015 kun je geen WSW-indicatie meer krijgen. Het doel is dat zoveel mogelijk mensen meedoen met het ‘gewone arbeidsproces’. Je kunt nog wel hulp krijgen van de gemeente of van het UWV bij een studie of werk.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag bronvermelding, @ronron1212