Moet ik de huurtoeslag terug betalen na samenwonen?

Ik woon op het adres van mijn vriendin(sinds augustus 2018),
we willen binnenkort (15 oktober 2018) samenwonen, mijn vriendin krijgt huurtoeslagen en dat komt door omdat ze bijstandsuitkering heeft.
Nu verdien ik 30k per jaar.
Klopt het dat wij het gehele huurtoeslag bedrag van het jaar 2018 terug moet betalen terwijl we alleen vier maanden samenwonen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Wijziging doorgeven, vanaf dat moment geen toeslag meer.
ronron1212
5 jaar geleden
@TurfGraver zo eenvoudig is het niet het gaat om het jaarinkomen en dat kan volgend jaar ook weer gevolgen hebben krijgt ze nog steeds geen huur toeslag
paulus811
5 jaar geleden
Juist, er wordt gekeken naar het jaarinkomen en de huurtoeslag (en zorgtoeslag) wordt met terugwerkende kracht herberekend. In het jaar van de toeslag hebben ze tenslotte nog geen idee van jouw inkomen voor dat jaar, dus je krijgt in feite een voorschot.
TurfGraver
5 jaar geleden
Wat een leugenaars bij de belastingdienst:
"Vanaf wanneer wijzigt mijn toeslag?
Dat hangt van de toeslag af. Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget worden per hele maand berekend, dus uw wijziging gaat dan in op de 1e van de maand. Wijzigt uw situatie na de 1e van de maand? Dan houden we rekening met uw wijziging vanaf de 1e van de volgende maand. "
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/ik_wil_een_wijziging_doorgeven/ik-wil-een-wijziging-doorgeven
fisbel
5 jaar geleden
@Turfsteker:
De link met informatie van de Belastingdienst is weliswaar beknopt, maar niet onjuist. Kunt u aangeven wat er onjuist is aan de informatie?
TurfGraver
5 jaar geleden
Denk dat ronron1212 of paulus811 dat beter kunnen beantwoorden fibel.

Antwoorden (2)

Huurtoeslag stopt dan per 15 oktober 2018, mits je de Belastingdienst, de uitkeringsinstantie (gemeente) en je vriendin haar verhuurder direct inlicht. Net als bij alle andere wijzigingen in inkomen en gezinssamenstelling. Kan zijn dat de datum van een samenlevingscontract bindend is. Maar ook als je dat niet hebt kun je gekort worden. Immers, bij verdenking van samenwonen staan de uitkeringsinstanties met geblindeerde camera-auto's te kijken hoe vaak je samen bent. Maar wacht even...
1.) Je wilt "binnenkort (15 oktober 2018) samenwonen".
2.) Je woont al vier maanden samen.
3.) Je woont "op het adres van mijn vriendin(sinds augustus 2018)".
Doe zo'n drievoudige inconsequentie alsjeblieft niet richting de instanties. Gewoon de waarheid spreken. En als je terug moet betalen, doe dan een voorstel voor een betalingsafspraak die je (ruim) kunt nakomen, al is het maar een tientje per maand. Je zei je 30K per jaar verdient, dus waar hebben we het eigenlijk over.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar moet ik het hele jaar terug betalen?
Ivana
5 jaar geleden
Misschien heb je die vier maanden bij haar gelogeerd en ga je nu samenwonen?
De financiële situatie voor uw vriendin wijzigt totaal. Zij heeft een bijstandsuitkering en moet de gemeente onmiddellijk de wijziging in persoonlijke situatie doorgeven. Concreet: de bijstandsuitkering stopt m.i.v. de datum dat u ingeschreven bent. Dit omdat u een GEZAMENLIJKE huishouding voert en er in totaal meer inkomen is dan de bijstandsnorm.
Er staat een sanctie op als de wijziging van samenwonen niet of niet op tijd wordt doorgegeven.

Wat betreft de toeslagen: Huurtoeslag stopt m.i.v. de datum dat u zich laat inschrijven op het adres van uw vriendin. Het maximum inkomen partners voor de huurtoeslag is € 30.000 (2019 waarschijnlijk € 30.400) Deze wijziging (dat u samenwoont) moet uw vriendin doorgeven aan de belastingdienst. Dat kan bijvoorbeeld in: mijn toeslagen.

Ook zijn er consequenties voor de huurtoeslag van uw vriendin. Zij krijgt nu waarschijnlijk de maximum zorgtoeslag. Deze toeslag zal als zij geen inkomen meer heeft (bijstand gestopt) zeker halveren.

Al met al nogal wat consequenties dus. U vermeldt niet of uw vriendin een inwonend kind heeft of kinderen. Dan zijn er nog meer consequenties bijvoorbeeld voor het kindgebonden budget. De consequenties t.a.v. het samenwonen voor de toeslagen kunt u inzien door een proefberekening toeslagen uit te voeren.
5 jaar geleden
fisbel
5 jaar geleden
huurtoeslag in de voorlaatste alinea moet zijn: zorgtoeslag
fisbel
5 jaar geleden
De informatie over de zorgtoeslag geldt alleen als u toeslagpartners bent bijvoorbeeld doordat er een samenlevingscontract is afgesloten of omdat er een minderjarig kind inwonend is. Als uw partner geen toeslagpartner is behoudt zij haar volledige zorgtoeslag.