Moet je je spaargeld (bijna) opmaken als je vóór je 50ste wordt afgekeurd?

ronron1212
5 jaar geleden
Waarom zou dat moeten volgens jou?
TurfGraver
5 jaar geleden
Ondanks summier informatie, als u een iva uitkering ontvangt, nee.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-iva-uitkering/inkomsten-die-geen-invloed-hebben-op-iva-uitkering

Antwoorden (1)

Niemand kan je verplichten om je spaargeld op te maken al zijn er wel enkele uitkeringsinstanties die geen uitkering verstrekken als je te veel vermogen hebt. Ik veronderstel dat je dat bedoelt.

Bij een IVA- of WGA-uitkering -ik vermoed dat je vraag om een van deze gaat- is de hoogte van het vermogen niet van invloed op het ontstaan van het recht op een uitkering of de hoogte ervan. Bij WW ook niet. Dit zijn namelijk (werknemers)verzekeringen waarvoor premie is betaald.

Voor de bijstand gelden veel strengere regels. Dat is echter geen verzekering maar geld uit de belastingpot. Daar gelden eisen m.b.t. o.a. het maximumvermogen dat iemand mag hebben. Heb je dan te veel, dan moet je eerst "zelf bijspringen". Of dat redelijk is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar goed, dat is politiek.