Kun je samenwonen maar wel voor 1 persoon een bijstand aanvragen?

Mijn ex en ik zijn sinds kort uit elkaar. We wonen nog wel samen totdat hij een huis heeft gevonden die naar zijn zin is. Jij ontvangt een bijstanduitkering vanwege ziekte en dus niet kan werken. Ik heb momenteel geen werk maar ben hard opzoek. Omdat wij nog samenwonen word er met deze uitkering gekeken naar ons beide. Maar ookal wonen wij nog samen willen wij wel graag financieel gescheiden zijn en voor ons eigen geld zorgen. Is het mogelijk om de bijstand alleen voor hem aan te vragen waarbij er dus niet gekeken word naar mijn inkomen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Erna55
6 jaar geleden
Zolang jullie samen wonen hebben jullie samen de vaste lasten.
Je kunt er zelf voor kiezen om na betaling van de vaste lasten het restbedrag te verdelen.

Antwoorden (1)

Nee dit is niet mogelijk.
In principe is hij gewoon je huisgenoot en de sociale dienst kijkt naar wie er ingeschreven staan op jou adres en als die gene inkomen heeft wordt eventuele bijstand gekort op dat inkomen.
Dat betekent dat ze zijn inkomen gewoon meetellen, dit is ook bij de huurtoeslag het geval.
Dat is nu die o zo geweldige participatie wet.
Voorbeeld: Ik woon alleen met mijn dochter van 20, zij heeft werk en het inkomen wordt dan niet meegerekend tot ongeveer 4600,00 per jaar.
Alles wat zij erboven zit wordt verrekend op mijn huurtoeslag, dus die gaat omlaag.
Straks als zij 21 is wordt haar inkomen opgeteld bij mijn inkomen en wordt ik dus gekort op mijn uitkering totdat zij op zichzelf gaat wonen, dan heb ik weer recht op een volledige uitkering.
Zich ergens anders inschrijven(postadres) en toch bij jou blijven wonen is ook geen optie daar gemeenten gewoon huisbezoek afleggen, en als blijkt dat hij stiekem toch nog bij jou woont wordt je uitkering stopgezet, ivm vermoedelijke fraude.