Vanaf wanneer mag de gemeente mijn uitkering terugvragen na overlijden van laatst levende ouder?

3mei 2016 overleed mijn moeder en op 14 november kreeg ik pas te zien wat ik erfde.Tegelijk kreeg ik van mijn bewindvoerder te horen dat de gemeente van mij ruim 6400 euro terug eisde
voor het uitbetalen van mijn bijstanduitkering.Ik heb van hen sinds het overlijden van mijn moeder nooit een brief met uitleg hirover ontvangen,ook niet van bewindvoerder Feniks advies.
Kan iemand mij over deze gang van zaken iets uitleggen?Voel me enorm gekrenkt omdat ik eerst te horen kreeg dat ik een erfenisje zou ontvangen die mijn spaargelden tot max 5800eu
zou aanvullen met daarbij gezegd dat mijn bijstanduitkering gewoon zou doorlopen met de daarbij behorende huur-en zorgtoeslag.Nu betaal ik dus alles zelf (en heb ik ook geen recht op huur-en zorgtoeslag)zo'n 1150eu elke maand.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Wanneer je een bijstandsuitkering ontvangt, ben je wettelijk verplicht direct de gemeente te informeren als je een erfenis krijgt. Doe je dat niet, dan kan je gemeente je zelfs een boete opleggen. Het is normaal dat een gemeente het bedrag dat je erft in mindering brengt op je uitkering en die stopzet zolang je van de erfenis kunt rondkomen. (Daarbij wordt overigens een bepaald bedrag aan spaargeld buiten beschouwing gelaten - zie bron). Degene die je heeft verteld dat je uitkering en toeslagen gewoon worden voortgezet, had het dus bij het verkeerde eind.

Jij zegt verbaasd te zijn dat de bewindvoerder of de gemeente jou, in de periode na 3 mei 2016 (dat is bijna 2 jaar geleden!), geen uitleg heeft gegeven over de procedures. Waar ik me over verbaas is dat jij zelf kennelijk totaal geen moeite hebt gedaan om via internet, de bewindvoerder, de gemeente of een notaris te achterhalen welke mogelijke consequenties een erfenis heeft voor je uitkering. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Toegevoegd op 27 maart 2018 00:37: bron
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Als je met de gemeente in gesprek was gegaan, was er misschien een mogelijkheid geweest, om een lening af te sluiten tot je het geld in handen had.
Thecis
6 jaar geleden
@Pieter2011
@Crea
Er is iemand die voor hem kennelijk dingen waarneemt. We weten niet waarom dat is. Misschien was diegene toen wel minderjarig. En dan kan je niet zomaar zeggen dat iemand zelf maar wat meer moeite had moeten doen. Ik snap jullie punt wel heel goed, maar hier vindt (wellicht (on)terecht) al een be/veroordeling plaats op basis van incomplete info.
Pieter2011
6 jaar geleden
@Thecis
Sorry, het is zeker niet mijn bedoeling om de vragensteller "de les te lezen". Bij het beantwoorden van vragen op deze website, beschik je alleen maar over de informatie die een vragensteller zelf prijsgeeft. Voor veel antwoorden geldt dat meer specifieke informatie wellicht tot heel andere conclusies zouden leiden. Als de vragensteller in 2016 handelingsonbekwaam was, zou ik vooral vraagtekens zetten bij de rol van de bewindvoerder.
Pieter2011
6 jaar geleden
Ik vraag me trouwens toch al af of die in dit specifieke geval niet meer had moeten doen.
Als je door de erfenis te veel vermogen hebt gekregen, dan verviel je recht op bijstand vanaf het moment dat je recht had op de erfenis. Dat is dus in feite de dag van overlijden van je moeder. Het is logisch dat de erfenis pas veel later is afgehandeld en uitbetaald. In die tussentijd krijg je de uitkering als lening, die moet je dus terugbetalen op het moment dat je wel over het geld van de erfenis kunt beschikken.
Voor de maanden dat je geen recht had op de uitkering, wordt verwacht dat je de erfenis gebruikt om van te leven, echter mag je het geld niet te snel opmaken. Volgens mij wordt aangehouden dat je 1,5 keer de bijstandsnorm van opmaken per maand. Afhankelijk van het ontvangen bedrag + het vermogen dat je al had kan dus worden uitgerekend hoe lang je van de erfenis had kunnen leven. Op het moment dat je vermogen weer onder de norm komt, heb je opnieuw recht op bijstand. In jouw geval kan het dus zijn dat je tussen mei 2016 en november (2016 of 2017??) een tijdje geen recht op bijstand had, maar het wel hebt gekregen. Dat moet je dan terugbetalen op het moment dat dat kan, dus wanneer je de erfenis daadwerkelijk hebt ontvangen.

Let op: voor het berekenen van je vermogen telt niet alleen spaargeld en geld uit de erfenis. Ook waardevolle spullen (auto, sieraden, overwaarde woning) tellen mee.

"Ik heb van hen sinds het overlijden van mijn moeder nooit een brief met uitleg hirover ontvangen" >> Al bij het aanvragen van je uitkering heb je uitleg ontvangen over het verplicht melden van o.a. het recht op erfenis. Wil je meer informatie, dan zul je daar zelf om moeten vragen.

"Voel me enorm gekrenkt omdat ik eerst te horen kreeg dat ik een erfenisje zou ontvangen die mijn spaargelden tot max 5800eu zou aanvullen met daarbij gezegd dat mijn bijstanduitkering gewoon zou doorlopen." >> Had je recht op een hogere erfenis en heb je daarvan afgezien om niet boven de vermogensgrens uit te komen? Dat is niet de bedoeling. De gemeente kan om die reden alsnog je uitkering verlagen of (tijdelijk) stopzetten.

Voor de huurtoeslag en zorgtoeslag gelden andere (veel hogere!) vermogenseisen. Voor de huurtoeslag is dat € 30.000 euro en voor de zorgtoeslag meer dan € 100.000 euro.
6 jaar geleden
Voor de twee mensen die hier eerder een antwoord hebben gegeven: Deze man heeft een bewindvoerder, voor een erfenis als deze had de bewindvoerder de juiste informatie moeten geven. Dat behoort tot zijn taken. Dus de bal naar deze gedupeerde spelen vind ik goedkoop.

Mijns inziens had je met je erfenis je spaargeld kunnen aanvullen tot maximaal 5800 euro. Als het zo is dat de gemeente dit geld terugvordert, dan zit ze verkeerd. Onduidelijk is wat de hoogte van je erfenis was.

Als de gemeente verkeerd zit zou ik een advocaat inschakelen. In ieder geval adviseer ik een andere bewindvoerder te nemen.