Wat zijn je rechten als je nog geen 7 maanden aan eengesloten hebt gewerkt maar wel ernstig ziek wor?

Sorry, je kunt geen langere vraag invullen, laatste woord moet wordt zijn maar de d en de t passen niet meer op de regel.
Stel je hebt een paar jaar van eigen geld geleefd, een erfenis of iets. Dus geen werk inkomen gehad en geen uikering ontvangen. En net nu je weer gaat werken omdat je inkomen moet hebben krijg je een ernstige ziekte die lang duurt. Als je binnen de 7 maanden werken dus echt ziek wordt, hoe zit dat dat met een inkomen? Heb je recht op een uitkering? Zo ja welke en hoe werkt dat?
Dit is geen hypotetische vraag helaas maar de werkelijkheid voor een vriendin van mij. Ze heeft al na maar een paar maanden werken kanker gekregen. Het komt echt rot uit nu. Ze is alleenstaand en geen kinderen en woont in een huurhuisje. Kan iemand mij en mijn vriendin helpen met info en advies? Heel erg bedankt alvast.
Ze heeft nu 3 maanden van haar 1e halfjaar contract gewerkt. Ze heeft een half jaar contract, geen vast.
.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Als ze voor een werkgever werkt krijgt ze gewoon haar loon door betaald als ze zich ziekmeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Ze heft maar een halfjaar contract nu. Maakt dat uit? Wat gebeurt er na dat half jaar als ze nog ziek is?
paulus811
6 jaar geleden
De werkgever zal het contract hoogstwaarschijnlijk na afloop van het halfjaarcontract ontbinden. Je vriendin zal dus nog 3 maanden loon ontvangen, maar daarna zal ze een uitkering krijgen van het UWV wat ongeveer 70% van het laatstverdiende loon is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Geldt dat ook als je maar zo kort hebt gewerkt? Baseren ze de 70% uitkering dan op wat ze die 3 maanden als salaris heeft gehad? Ik hoorde namelijk dat je echt 7 maanden aan eengesloten moet werken om recht te hebben. Sorry ik heb zelf nooit met uitkeringen te maken gehad (gelukkig) dus ik weet er niets van.

Antwoorden (1)

Aannemelijk is, dat een werkgever haar halfjaarcontract niet verlengt als ze nu ziek wordt. Ze krijgt na afloop van haar contract (als aan de regels voldaan wordt) een Ziektewetuitkering van het UWV. Zo lang ze nog in dienst is, moet de werkgever haar loon doorbetalen (70 procent maar minimaal het minimumloon, gerelateerd aan de contractomvang).

Is ze na 2 jaar nog steeds ziek en voor minstens 35 procent arbeidsongeschikt dan volgt een WIA-uitkering. In het trieste geval dat ze volledig en duurzaam arbeidsongeschikt raakt (80 procent of meer) een IVA-uitkering.
NB: voor de Ziektewet gelden dus andere regels dan voor de WW. Daar moet je minstens een half jaar arbeidsverleden als werknemer hebben om een WW-uitkering van drie maanden te kunnen krijgen en houdt het daarna op als er geen recent meerjarig arbeidsverleden als werknemer is.
Toegevoegd op 24 maart 2018 10:28: tekst
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Welke regels bedoel je waar ze aan moet voldoen?
Dus ondanks dat ze nog geen 7 maanden heeft gewerkt krijgt ze wel een uitkering?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah sorry las erkeerd. Ze krijgt met een ziekte uitkering dus wel ook al heeft ze nog geen 7 maanden gewerkt.
Computoon
6 jaar geleden
De "gewone" regels als: meewerken met het UWV, op afspraken komen, vragen van UWV-arts of begeleider naar waarheid beantwoorden, wijzigingen tijdig doorgeven, informatie over verblijfadres en bijverdiensten ook, enz. De werkgever moet haar uiterlijk op de laatste dag "ziek uit dienst" melden. De duur van het arbeidsverleden als werknemer is niet relevant voor het antwoord op de vraag of ze een ZW-uitkering krijgt. (Het gaat niet om WW).
Computoon
6 jaar geleden
Zie ook https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-zonder-werkgever/ik-ben-net-ziek/detail/ik-ga-ziek-uit-dienst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke bedankt. Dat zal haar wat lucht geven in deze rottijd. Het zal geen vetpot zijn maar iig wel een uitkering.