Dat is AOW + wat deze zelf geregeld heeft, als deze wat geregeld heeft.

Hier kan je de AOW-bedragen vinden.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp

Toegevoegd na 37 seconden:
Er is dus geen eenduidig bedrag te noemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat daar dus zo weinig over te zeggen valt komt omdat zelfstandigen niet verplicht zijn (zoals de meeste medewerkers van een bedrijf) mee te doen aan een pensioenfonds.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De verkiezingen komen er aan in België. Een politieke partij beweert dat het pensioen in NL 40% hoger is, maar ik heb voor mijn situatie gekeken in de link en dat is iets minder dan in België.
Politieke leugens dus weeral.
LeonardN
6 jaar geleden
Maar dat staat dus los van je vraag, of begrijp ik even iets niet?!
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat hebben verkiezingen er ineens mee te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik herhaal: een politieke partij beweert dat de pensioenen in NL 40% hoger zijn, daarom stelde ik de vraag. Maar dat blijkt dus niet te kloppen. Een Nederlandse zelfstandige heeft ongeveer evenveel pensioen als ik.
Bedankt voor de reacties.
LeonardN
6 jaar geleden
Die uitspraak zal gaan over werknemers, waarvoor iets anders geldt. Als men uitspraken doet pakt men vaak de meute. Je zal onderzoek moeten doen naar werknemerspensioenen in Nederland en België om een beter beeld te krijgen. Is er in België uberhaupt een verplicht werknemerspensioen welke automatisch van het loon afgaat? Als dat mist zou dat een enorm verschil betekenen bijvoorbeeld.
Inekez1
6 jaar geleden
"een politieke partij beweert dat de pensioenen in NL 40% hoger zijn" Bij dit soort uitspraken gaat het om het gemiddelde van alle mensen met een pensioen. Het overgrote deel van die mensen heeft naast de AOW een aanvullend pensioen. Slechts een klein deel van de huidige pensioengerechtigden is altijd zelfstandig geweest en heeft daarbij geen aanvullende pensioenregeling gehad. Je kunt niet stellen dat de uitspraak over het gemiddelde niet klopt, omdat jij toevallig niet bij dat gemiddelde hoort. Van alle zelfstandigen die wel een aanvullend pensioen geregeld hebben, lopen de bedragen erg uiteen. Het verschil tussen kan makkelijk oplopen tot meer dan 1000 euro per maand. Maar het gaat om weinig mensen en heeft dus weinig invloed op het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In België bestaat ook een aanvullend pensioen. Je mag ongeveer 900€ per jaar sparen met belastingaftrek. Die som is op je 65 niet zo heel groot. Je kan natuurlijk ook zelf sparen of appartementen kopen en verhuren.
Maar de vraag ging over het basispensioen en over de verkiezingsleugens van een bepaalde partij.
LeonardN
6 jaar geleden
"Maar de vraag ging over het basispensioen en over de verkiezingsleugens van een bepaalde partij."
Dit is de eerste keer dat je over basispensioen begint. "en over de verkiezingsleugens van een bepaalde partij."
Kan je die uitspraak delen middels een link?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn vraag is opgelost, Leonard. 11 punten voor jou.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn vraag is beantwoord.