wat gebeurd er met de pensioenuitkering van 2 gescheiden mensen wanneer een van hen overlijdt?

in geval van scheiding waarbij ieder aanspraak heeft op de helft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
De overlevende behoudt zijn deel. Als het pensioen van de overlevende was krijgt hij alles weer.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat je met pensioen bedoeld (ouderdomspensioen of nabestaandenpensioen), op welke voorwaarden dit is afgesloten en wat er is afgesproken bij de echtscheiding.

In de basis is het zo: een ouderdomspensioen kan uitgebreid worden met een nabestaandenpensioen, ofwel partnerpensioen. Overlijdt de pensioenopbouwer, dan wordt zijn of haar pensioen uitgekeerd aan de nabestaanden (partner en kinderen). Als je gescheiden bent en je ex-partner overlijdt, heb je nog steeds recht op (een deel van) zijn of haar nabestaandenpensioen. Na een scheiding wordt dit pensioen een bijzonder nabestaandenpensioen genoemd. Dit pensioen bestaat uit het bedrag dat is opgebouwd voor jullie scheiding. Je hebt dus geen recht meer op het geld dat na jullie scheiding opzij is gezet. Een nabestaandenpensioen op risicobasis keert echter alleen uit bij overlijden tijdens het huwelijk; bij ontslag, pensioen en echtscheiding vervalt de aanspraak op dit pensioen op risicobasis.

Naast bepalingen binnen de huwelijkse voorwaarden die pensioenverevening uitsluiten, kunnen de scheidende partners ook in het echtscheidingconvenant afspreken af te zien van de wettelijke regeling en pensioenverevening (verdeling). Pensioenverevening is een recht, geen plicht. Als je afwijkende afspraken hebt gemaakt is het natuurlijk zaak de pensioenuitvoerder daarover te informeren.

Een goed antwoord is dus maatwerk op basis van jullie pensioenen, de voorwaarden daarvan en het eventuele echtscheidingsconvenant.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Bij een scheiding heeft een vrouw meest recht op de helft van het normale opgebouwde pensioen tijdens het huwelijk daar gaat de vraag over @NickBoven
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt precies.
Vroeg me af of de uitbetaling dan stopt of dat de nabestaanden (kinderen) dit gaan ontvangen.
ronron1212
6 jaar geleden
@kubus de kinderen hoezo? die kunnen hooguit tot hun 21 ste een uitkering uit een nabestaande pensioen krijgen.