Hoe kan en mag het U.W.V. straks gaan beslissen wat ik kan en mag verdienen ?

Ik zit in de ziektewet i.v.m. Borstkanker (verloopt overigens positief momenteel) en ben alleenstaande ouder van 2 pubers. En voordat ik in de ziektewet kwam werkte ik voor een uitzendburo zo'n 3 maanden. Volgende maand zal na een jaar ziektewet mijn uitkering dalen naar 70%, wat neer komt op ongev. 170,- netto per week en mijn kinder alimentatie is nihil. Om te voorkomen dat ik het met minimaal moet gaan doen, ben ik me suf aan het solliciteren in de hoop voortijdig aangenomen te gaan worden en mezelf van een beter inkomen te voorzien.
Op de zojuist ontvangen brief van het u.w.v. stond nl. dat bij de eerst volgende afspraak niet alleen het medische stukje besproken zal worden maar ook het werk wat ik mogelijk aankan, maar ook het inkomen wat ik mag ! verdienen.
Ik ben dus bewust al aan het kijken voor een parttimebaan zodat, ziekenhuisafspraakjes gewoon buiten mijn werktijd om kunnen.
En ja, ik wil best graag weer aan het werk want de muren komen op mij af en de eenzaamheid dat het ook met zich mee brengt maakt me een beetje dol.
Dus tja, wat mag ik allemaal wel en wat juist niet (volgens de regels) maar ook om vooral niet in de problemen te komen met het u.w.v.
En dan nog dit, vertel ik een werkgever wel of niet van mijn Borstkanker en zoja wanneer kan ik dit dan het beste doen.
Ik ben ook maar een mens, maar wil zo ontzettend graag me eigen centen verdienen, het liefst zonder bemoeienis van de instanties.

Zeer graag jullie ervaringen of raad en adviezen.
Dank alvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Zolang jij het werk wat je wil gaan doen aankan is er niets aan de hand. Wat je daarmee verdient is dan aan de werkgever en de cao. Het uwv bepaald wat je minimaal kan verdienen en in wat voor soort werk je dat kan.

Antwoorden (1)

Omdat je in de ziektewet zit, zul je contact hebben met een Arbo arts die, in samenwerking met een behandeld arts, gaat oordelen in hoeverre jij met je ziekte kunt gaan werken. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld maar een paar uurtjes aankunt of misschien wel 24 uur. Dat hangt helemaal van je behandeling af en hoe jij je voelt. Ook wordt er gekeken naar het soort werk dat je kunt uitvoeren. Bijvoorbeeld geen stressvolle werkomgeving of zwaar lichamelijk werk, maar licht werk.

Je hebt altijd recht op een bestaansminimum, dus als je deeltijd werkt, dan wordt de rest aangevuld met een uitkering. En er zal regelmatig worden beoordeeld in hoeverre de gemaakte afspraken nog geldig zijn. Als je je bijvoorbeeld na een tijd een stuk beter voelt, dan kun je ook meer gaan werken of ander soort werk aankunnen.

Een Arbo arts werkt eigenlijk in opdracht van het UWV of de gemeente, dus die zal eerder naar de belangen van de gemeente kijken (= minder uitkering betalen, dus meer werken) dan naar jouw belangen. Dus houd goed contact met je behandeld arts. Laat hem/haar goed op papier jouw mogelijkheden en onmogelijkheden zetten, zodat de Arbo arts niet zelf iets invult op zijn formulieren.

Bij het solliciteren ben je niet verplicht om medische gegevens te melden. Een werkgever mag hier ook niet naar vragen.