mag je vrijwilligerswerk doen in de ww en zo ja wat zijn daar de regels voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Erna55
7 jaar geleden
Kijk hier eens : http://www.uwv.nl/particulieren/vrijwilligerswerk/detail/vrijwilligerswerk-tijdens-mijn-ww-uitkering

Het beste antwoord

"Heeft u een WW-uitkering en wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dan mag dat. Vrijwilligerswerk is een goede manier om werkervaring op te doen. En om uw sociale contacten te onderhouden.

U heeft wel toestemming van UWV nodig voordat u met vrijwilligerswerk kunt beginnen. Uw vrijwilligerswerk mag uw kans op betaald werk namelijk niet verkleinen. Daarnaast beoordelen wij of het werk dat u wilt gaan doen, ook echt vrijwilligerswerk is."

"Wat is vrijwilligerswerk volgens UWV als ik een WW-uitkering heb?

Vrijwilligerswerk is werk:

    dat u doet bij een organisatie die door de Belastingdienst is aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Of bij een organisatie die voldoet aan de regels voor een Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI). U kunt hier bij de Belastingdienst meer informatie over krijgen.
    dat bij de vestiging van de organisatie waar u gaat werken al minimaal 1 jaar alleen door vrijwilligers wordt gedaan. Ook mag er bij die vestiging minimaal 1 jaar voordat u het werk gaat doen, geen vacature voor zijn geweest. Als de vestiging of het werk korter dan een jaar bestaat, dan kijken we naar werk bij een andere vestiging van deze organisatie. Of bij een vestiging van een vergelijkbare organisatie;
    waarvoor de (onkosten)vergoeding niet hoger is dan het maximum bedrag dat u voor vrijwilligerswerk mag krijgen. De onkostenvergoeding is inclusief een eventuele reiskostenvergoeding.

Geldt dit niet voor het werk dat u doet? Dan is het geen vrijwilligerswerk. Voor ons bent u dan geen vrijwilliger. Als u het werk toch gaat doen, dan heeft dit gevolgen voor uw uitkering."

Zie verder de bron. Daar heeft het UWV alles over deze materie bij elkaar gezet.